ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ödevata  (läst 170 gånger)

2023-12-20, 16:22
läst 170 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Detta hör ihop med min förra fråga angående Per Andersson i Lassamåla, men väljer att starta en ny tråd.

Per Andersson var gift med Maria Persdotter ifrån Gusemåla.
Marias mor Kerstin Nilsdotter var född i Ödevata och gift med Per Persson i Gusemåla.
Per och Maria tar över Ödevata 1733 och 1734 har de bytt med Kerstins bror Anders Nilsson som gift sig med Pers mor änkan Ingeborg Olofsdotter från Lassamåla.
Så Per Andersson får sin fädernegård och Anders Nilsson sin.

Det är Nils Olssons gård i Ödevata som Per och Maria tar över. Nils anses som far till Anders och Kerstin och de hade även systern Ingrid gift med Per Andersson ifrån Kammarbo.
Per och Ingrid finns i Ödevata 1729 och senare som inhyse på Ödevata. Per sålde sin gårdspart till Anders Nilsson 1735.

Både Kerstin och Anders beräknas vara födda 1686. förmodligen med något år emellan eller kanske tvillingar.
Men om jag tittar i Mantalslängden för Ödevata, så kommer Nils till gården runt 1693 och gifter sig med änkan Ingrid. Ingrid dör 1729.

Ingrid är änka efter Måns Persson och känslan är att det är tre bröder Nils, Måns och Per Persson som delar gården
Men om Kerstin och Anders är födda runt 1686 så borde Måns vara far till barnen men de heter Nilsson/Nilsdotter.
Min erfarenhet är att de behåller faderns "efternamn"?

Är det någon som har insikt i hur det hänger ihop?


Mvh
Claes


2023-12-28, 11:36
Svar #1

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,

Nej, tyvärr har jag ingen insikt i detta.

Men jag undrar, hur har du kommit fram till att Nils Olofssons hustru skulle vara änkan Ingrid?
I dödboken C:1 sid 441 står det bara att hustrun till Nils i Ödevata har dött.
Måns Persson och hans hustru omnämns i mantalslängden för Ödevata redan 1668. Kanske finns där exempelvis en giftasvuxen dotter till änkan Ingrid och Måns som Nils kan ha varit gift med? De kan i så fall ha bott på annat håll några år, och flyttat till Ödevatsmåla när Måns Persson dog. Bland dopvittnen förekommer ofta en hustru Marja, som jag har tänkt nog varit Nils Olofssons fru (jfr hur Nils Olofssons barn har döpt sina döttrar). 

Mvh
Marie

2023-12-28, 15:18
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej,
min teori bygger på dina mantalslängder.

1691   Ödevata 1691
Måns Pehrsson, hust, 5/24 mtl
Änkan Gunnil, 5/24 mtl
Nils Pehrsson, hust, 5/24 mtl
Båtsm. Jöran Hagtorn


1692   Ödevata 1692
Änkan Ingrid, 5/24 mtl, 1 dräng
Nils Pehrsson, hust, 5/12 mtl
Båtsm. Jöran Hagtorn, hust


1693   Ödevata 1693
Nils Olofsson, hust, 5/24 mtl
Nils Pehrsson, hust, 5/12 mtlbåtsm. Jöran Hagtorn


1729   Ödevata 1729
Pär Andersson, hust, 5/25 mtl
Änkan Anna, 5/24 mtl, son Gume
Nils Olsson, hust, 5/24 mtl, 1 piga
Båtsm. Daniel Hagtorn, hust


1730   Ödevata 1730
Pär Jansson?, hust, 5/24 mtl
Änkan Anna 5/24 mtl, son Gumme
Nils Olsson, singel, 5/24 mtl
Båtsm. Daniel Hagtorn, hust

Av detta är min teori att Nils Olssons hustru var Ingrid som dör 1729.
Går jag då bakåt så har vi 1692 änkan Ingrid och 1693 är det Nils Olofsson med hustru.
Ingrid som dör 1729 är då 77 år och skulle då vara född omkring 1652.
Måns Persson och Ingrid kan varit nygifta 1668.


Allt är ju en teori eller arbetshypotes, men den stora bristen är att barnen heter Nilsson/Nilsdotter och är födda före 1693.
Dottern Kerstin äldsta dotter döps till Ingrid.
Kan Nils varit änkeman vid ankomsten till Ödevata och haft döttrarna med sig från ett tidigare äktenskap?
Eller är Ingrid gift med Nils Olsson en dotter till Ingrid och Måns? Och som du säger bott på annat håll. Dottern Ingrid skulle kunna varit född runt 1668 och varit omkring 18 år när Anders och Kerstin föds. Har inga uppgifter på när Ingrid är född, men får intrycket att hon är yngre.

Mvh
Claes 



2023-12-31, 12:13
Svar #3

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej igen,
Jag är fortfarande konfunderad, för jag kan ingenstans hitta att Nils hustru måste heta Ingrid/Ingierd el dyl. Kvinnan som dör 1729 har inget namn, hon står bara som Nils hustru. Det stämmer ju att Kirstin döpte sin första dotter till Ingrid, men detta var ju även hennes avlidna svärmors namn (Per Perssons mor Ingrid dog 1698-04-10 i Gusemåla).

Men visst kan det vara så att Nils är en änkeman som gifter sig med änkan i Ödevatsmåla. Eller också med hennes dotter, för Måns Persson och hans hustru bör ha haft vuxna barn. Eller så kan han ha varit gift med exempelvis Måns eller Ingrids syster och bott någon annanstans tidigare. Här är möjligheterna så många att man kanske inte kan säkerställa någonting alls, om man inte av en lycklig slump springer på fakta i någon dombokshandling.

Gott Nytt År
Marie

 

2023-12-31, 14:12
Svar #4

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Ja det är rätt som du säger. Har skrivit in henne som okänd i databasen men när jag skrev detta så hade jag en minnesbild på dödsnotis för Ingrid.
Men det var en annan Ingrid. Blir lite mycket att hålla ordning på ibland  :D
Släpper henne där såsom okänd.


God fortsättning och ett gott nytt år
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna