ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak_ Södra Vings socken  (läst 150 gånger)

2023-12-18, 20:48
läst 150 gånger

Utloggad Helena Carlestam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 23:02
    • Visa profil
Hej!
Min anmoder Hulda Matilda Birgitta Brovall (född Petersson) dog (46 år gammal) den 8 sept 1889 vid Höckerum, Södra Vings socken.

Enligt dödboken, se nedan. Ska hon ha dött av "maginflammation".
Den berättelse som finns i släkten om henne var att hon tragiskt nog skulle ha tagit sitt liv, men utifrån dödboken så framgår inte detta. Står heller inget i det husförhör för perioden eller i hennes bouppteckning som jag hittat att så skulle vara fallet.

Var det vanligt att "mörka" ett självmord för läkare och präster? Ett självmord på den tiden var väl skambelagt och de kunde väl tom bli begravda utanför kyrkogården?

Är det någon som vet hur jag kan få reda på mer kring omständigheterna om hennes död?
Eller det kanske är så att det troligaste är att hon dog  en naturlig död och vår släkthistoria är felaktig iom jag inte kan se något spår av detta i husförhör eller bouppteckning

Tack på förhand

Mvh Helena

ArkivDigital: Södra Ving (P) B:3 (1871-1895) Bild: 312 (Dagmar är nr 16)
https://forum.rotter.se/index.php?action=post;board=2814.0



2023-12-19, 09:53
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Att de efterlevande försökte hitta omskrivningar för självmord, eller hävda att självmordet var en följd av sinnesförvirring, var inte ovanligt för att komma undan skammen. Självmord till följd av förgiftning borde ju kunna döljas med dödsorsaken "maginflammation"

Så sent som 1889 begravdes även de som tagit livet av sig på kyrkogården (om än utan klockringning). Se https://forum.rotter.se/index.php?topic=131712.msg1336930#msg1336930

Att bekräfta den verkliga dödsorsaken torde vara omöjligt. Om en läkare utfärdade ett intyg så står det väl maginflammation där också (prästen har knappast på egen hand frångått ett sådant intyg). Möjligen kan det finnas någon journalanteckning. Provinsialläkaren i Ulricehamn verkar ligga närmast till hands, men det arkivet innehåller handlingar först från 1912:
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/eD4w3gHtrH6cyG018W43t3
Riksarkivet (fd Landsarkivet) Göteborg kan möjligen ha någon idé.

2023-12-19, 11:53
Svar #2

Utloggad Helena Carlestam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 23:02
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna