ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att hitta två hus/platser i Ekebyborna  (läst 165 gånger)

2023-12-18, 19:53
läst 165 gånger

Utloggad Rikard Josefsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 17:42
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle bli mycket glad om ni kunde hjälpa mig hitta två hus/platser i Ekebyborna:

1.\ - Dels ett timmerhus som idag är ett fritidshus som min farmors morfar Adolf Fredrik Isakson 1850–1942 byggde, det ska ligga ovanför Ekebyborna mot vattnet, men jag vet ej vilket hus det är exakt, någon kanske känner igen det via fotona nedan, eller har något tips på hur man kan få reda på vilket hus han byggde?

2.\ - Samma man, Adolf Fredrik Isakson 1850–1942 öppnade en skomakarverkstad i Österstad, jag skulle vilja veta exakt vilket hus/verkstad/butik det är, om den eller huset finns kvar, adress?


Adolf Fredrik Isaksson
Födelse 19 SEP 1850 • Ekebyborna, Östergötland, Sverige
Död 30 JUNI 1942 • Ekebyborna Östergötland, Sverige
Länk Ancestry Adolf Fredrik Isakson
https://www.ancestry.se/family-tree/person/tree/50557166/person/13088633121/facts

Lite mer info om Adolf Fredrik Isaksson
För 31 år sedan (1992) när jag gick i gymnasiet gjorde jag ett specialarbete inom släktforskning.
Jag intervjuade bl.a. min farmor Marianne Josefsson, som berättade en intressant historia om
hennes släkting Adolf Fredrik Isakson. Hon var mycket stolt över hans framgång, det här är hennes historia:

"När min (Marianne Josefssons) morfars far drunknade i sjön Boren var hans son Adolf Fredrik bara
två månader gammal och hans mamma fick arbeta på ett gods. Adolf Fredrik var med moderns på arbetet där de fick mat och tak över huvudet som lön. Även Adolfs mamma fick ett kontrakt på att hennes son skulle gå i skolan och få en utbildning, betald av godsägarfamiljen. Adolf
Fredrik var mycket begåvad och vid sex års ålder kunde han lite katekes utantill.
Godsägarfamiljen hade flera söner som inte var lika begåvade för att slutföra sina studier, som härledde till att deras
föräldrar blev så avundsjuka att de brände Adolfs kontrakt om hans utbildning.
Vid fjorton års ålder tvingades han sluta skolan på grund av ekonomiska problem, och han
började arbeta som skomakarlärling, Adolf Fredrik blev senare själv skomakare.
Han blev kär i skomakardottern, som han gifte sig med senare. Hon var gravid
innan bröllopet och hennes familj avvisade henne på grund av det. Tillsammans flyttade de till
”Österstad”, 25 kilometer från Motala, där Adolf Fredrik öppnade en skomakarverkstad.
Han tillverkade även skor och stövlar själv. Varje sommar gick han och fiskade i sjön Boren
och två gånger i veckan drog han sin vagn med fiskar, skor och stövlar till torget i Motala, för
försäljning.
Adolf Fredrik byggde sig ett timmerhus, han förde virket till huset från den andra
sidan av sjön Boren. Han rodde med timret bakom sin båt. Han bodde i det huset fram till
83 års ålder. Huset finns kvar, men nu är det ett fritidshus. Tillsammans fick Adolf Fredrik och hans
fick fyra söner och två döttrar. En av hans söner Frans Josef "Frank" Oskar Isackson emigrerade till Kanada, där han
köpte en gård och 1928 fick han pris som kanadensisk vetekung.
Vid 82 års ålder åkte Adolf Fredrik över sjön Boren till Motala för att handla mat. han
blev änkeman ett år senare och flyttade in i en av hans döttrar i Hallsberg. När han
var 90 år gammal läste han Bibeln utan glasögon och han visste mer om vad som stod i
Bibeln än kyrkoherden. Han dog fridfullt när han var 91 år gammal, efter ett liv utan allvar
sjukdom eller läkarbesök. "


Jag har inte dubbelkollat alla uppgifter idag, men historien ovan är hur min farmor berättade
den för mig för som sagt var 31 år sedan.

En släkting genom Adolf Fredrik Isakson är Lance som också skrivit inlägg om honom.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=146602.msg1440214#msg1440214

Med vänlig hälsning Rikard Josefsson



2023-12-19, 10:11
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Enligt SCBs folkräkning 1930 ska Adolf Fredrik då bott i Sjötorp, Ekebyborna. På dagens karta finns ett Sjöstorp norr om Ekebyborna kyrka som möjligen kan vara rätt ställe.

Hembygdsföreningen vet möjligen mer: https://www.facebook.com/people/Ask-Ekebyborna-Hembygdsf%C3%B6rening/100068471558399/

2023-12-19, 15:13
Svar #2

Utloggad Rikard Josefsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 17:42
    • Visa profil
Enligt SCBs folkräkning 1930 ska Adolf Fredrik då bott i Sjötorp, Ekebyborna. På dagens karta finns ett Sjöstorp norr om Ekebyborna kyrka som möjligen kan vara rätt ställe.

Hembygdsföreningen vet möjligen mer: https://www.facebook.com/people/Ask-Ekebyborna-Hembygdsf%C3%B6rening/100068471558399/

Hej!
Ok, Tack KG Hammarlund, ungefär där jag gissat men jag vet inte exakt vilket hus det är, så skulle gärna vilja veta det om någon vet hur man kan luska ut det.

Jag har mailat Hembygdsföreningen, hoppas de kan veta mer.
Mvh Rikard

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna