ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörslängdernas korrekthet  (läst 201 gånger)

2023-12-17, 21:48
läst 201 gånger

Utloggad Bo Dalenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 13:00
    • Visa profil
Jag håller på att försöka kartlägga min morfars livshistoria och den är full av motsägelser och konstigheter. Bland mängder av konstigheter så har jag hittat hans far Sven Gustafsson Eklöf i flera olika husförhörslängder som är motstridiga. Så en fråga jag har är hur man skall tolka inflyttad från/utflyttad till. Är det vanligt att det står felaktigheter? Kan man ha funnits med på en husförhörslängd som "saknad" och samtidigt bott någon annanstans?

2023-12-17, 22:25
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Min erfarenhet är att det är vanligt med diverse fel av alla de sorter.

2023-12-18, 10:56
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 13:31
    • Visa profil
Hej Bo


Jodå det finns massor av fel i våra kyrkoböcker, min make hade en man i sin släkt i början på 1800-talet som fick två barn efter sin död han hade varit död i 5 år. Det var en bedrift som hette duga


// Ulla:-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna