ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Smedberg f 1706, Källarmästare i Gbg  (läst 57 gånger)

2023-12-17, 10:15
läst 57 gånger

Utloggad Maud Embro

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:15
    • Visa profil
Hej,
Har information som jag behöver verifiera och komplettera, undrar om någon expert på Gbg kan hjälpa mig.
Den information jag har kommer från Ostindiska Kompaniet och en kusin som tidigare släktforskat men de rullor jag behöver söka i verkar inte finnas digitalt.

Johan Smedberg f 1706, döpt 5 jan i Stockholm, död 1744 29 jan i Gbg Domkyrkoförs. Källarmästare i Gbg.

Johan gifter sig först med Elisabeth Bergström, död 1742, de fick två barn:
- Israel Smedberg f 1737, död 1772 15 nov i Domkyrkoförs. Han arbetade som jungman hos Ostindiska K på prinsessan Sophia Albertina 1755-56. Ogift.
- Märta Catharina Smedberg, levde i Gbg, dog som änka. Gift med Anton Trotzig, kvartersmästare vid Ostindiska K, född 1734, död 1767.

Gift enligt Ostindiska K andra gången med Margareta Wising död 1750 (som senare gifte om sig med Johan Rundsten, kapten i Ostindiska K, vilken dog 1764.) Johan och Margareta ska ha fått en dotter Johanna Smedberg f 1744, död 1762.

Skulle vara mycket tacksam om det går att verifiera dessa uppgifter och eventuellt fylla på med de datum och öden som saknas. Tack på förhand!
Hälsningar
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna