ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårläst i Hulterstad C:2 sid 193 Elin  (läst 119 gånger)

2023-12-15, 18:12
läst 119 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej!
Min första ana från Hulterstad har just dykt upp. Jag försöker tolka vad det står om dottern Elin som föds den 7 oktober 1768 i Stora Brun(ne)by (med frågetecken!)
Länk till sida i Arkiv Digital: Hulterstad (H) C:2 (1750-1773) Bild 99 / sid 193 (AID: v39014.b99.s193, NAD: SE/VALA/00145)
No 13.
Jag kan bara läsa "d. 7 october om morgonen föddes XXX XXX Per Jonssons i Wiby af Högsrums soken XXX XXX dess hustrus Ingärd Nilsdotters XXX dåwarande i St. Brunby dotter som i dopet kallades Elin.

I marginalen tror jag mig kunna läsa att "föräldrarna flätt(?) till Wiby af Högsrums soken" - vilket stämmer.

Men jag förstår heller inte varför ett barn som verkar vara fött i en annan socken registrerats i denna sockens födelsebok

Alla teorier och tips emottages tacksamt!

2023-12-16, 10:57
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:51
    • Visa profil
 "d. 7 october om morgonen föddes och samma dag Christ:
nades
Per Jonssons i Wiby af Högsrums soken samt des
hustrus Ingärd Nilsdotters XXX då warande i St. Brunby
dotter som i dopet kallades Elin."

"föräldrarna flött till Wiby af Högsrums soken"

Min gissning är att Elin föddes i Stora Brunneby (i annexförsamlingen Stenåsa), kanske i Ingärds föräldrahem? Eftersom dopet skedde i direkt anslutning till födseln så skrevs det också in i Hulterstads födelsebok.

2023-12-16, 17:36
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Jag slutar aldrig förundras över de som kan läsa så bra. Tack - som vanligt ser man det ju klart när man har facit. :)
Jag gillar öländska. "Flött", troligtvis med långt eller dubbel-ö i uttalet. :)

Din teori låter mycket rimlig.
Tyvärr hittar jag inte mamman Ingärd/Ingegerd/Ingerd född någonstans på hela Öland år 1745. Det står i hennes dödbok väldigt tydligt att hon är född den 6/3 1745. (Dog 21/6 1821 och var då 76 år, 6 månader och 10 dagar enligt Högsrum C:2 s.445. Då landar man på 6/3 1745. Jag har sökt igenom alla födelseböcker på Öland efter det datumet utan att hitta någon som ens börjar på "Ing", inte ens under hela 1745 faktiskt...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna