ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Irsta kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/ULA/10483/F/2 (1810-1837) Bild 92  (läst 141 gånger)

2023-12-15, 17:49
läst 141 gånger

Utloggad Lars Fälting

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:45
    • Visa profil
Någon som kan läsa vad Anders Olssons fader heter i efternamn?Torparen Olof - ja vadå?Jag kan möjligen tolka det som Larsson men långt ifrån säker...
mvh  /Lars

2023-12-16, 12:48
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:42
    • Visa profil
Innan Anders och hustru Greta kommer till Irsta finns de i Kungsåra AI:5 sid 63 och 105. Där har Anders födelsedata Munktorp 1781-09-30. Enligt Munktorp C:4 sid 188 (Riksarkivet bild 198) skulle hans föräldrar vara Olof Olsson och Lisa Andersdotter.

Jag kan omöjligen läsa faderns efternamn som Olsson i Irsta F:2, men det kan ju vara en total felskrivning av prästen.

2023-12-19, 15:30
Svar #2

Utloggad Lars Fälting

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:45
    • Visa profil
 Tack, bra att veta att det inte bara är jag som har svårt att tolka faderns efternamn. Och som du säger, det kan vara en felskrivning (vad det än står där).
Lite kuriosa för den som vill läsa:
 Den Anders Olsson som föds 30/9 står under sina första 17 år noterad i husförhören enbart med årtalet 1781. ”Min” Anders Olsson som gifter sig med Greta Olsdotter 1804, står under ytterligare 14 år enbart noterad med sitt födelseår i böckerna i Munktorp och Kolbäck. När Anders är 33 år gammal och familjen flyttar till Kungsåra får han plötsligt födelsedatum 30/9. Var kom den uppgiften ifrån? Hur sannolik är den?
 (Även hustrun Greta Olsdotter får ett födelsedatum, 1/5, i Kungsåra, efter att i flera år ha noterats med enbart årtal. Men egentligen är hon född 23/4.)
Sen har jag insett att ”min” Anders med familj under åren 1809-14 bor (”inhyses”) hos avskedade soldaten Per Bom. Och vem är han? Jo, han är bror till Anders Olsson som föddes 29/3 i Munktorp! Jag börjar luta åt att ”min” Anders är den som föddes 29/3 och att han alltså bodde hos sin bror under de åren…
 Men det är min gissning, något som känns mer sannolikt än att prästen i Kungsåra skulle lyckas hitta rätt datum. Är jag 100% - nej  ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna