ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är vad kring Hännicke Bengtsson från Vad?  (läst 186 gånger)

2023-12-15, 09:22
läst 186 gånger

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Angående Hännicke Bengtsson f. ca 1495 och d. ca 1565 i Söderbärke. Finns det några säkra belägg kring Hännickes anor egentligen? Jag blir konfunderad då jag försöker reda i de matchningar som kommer på MH gällande hans anor. Jag förstår om det är väldigt osäkra spår men finns det något som är mer troligt än andra?
Det är Gumsehufvud, Lake och alla möjliga namn som dyker upp, sen tycker jag att det inte går ihop alls när jag försöker förstå hur släktskapen hänger ihop. Är det någon som är eller har blivit klokare när det gäller den store bergsmannen från Söderbärke?

2023-12-15, 12:45
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 01:10
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Huruvida han var stor eller inte är väl ganska oklart  :) Skämt åsido, allt det du nämner om hans anor är inte ens osäkra spår utan rena sagor (något du generellt sett kan räkna med om du inte hittar några källor). Namnet bör för övrigt skrivas Hennike (eller Hennika) om du vill använda den tyska varianten.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2023-12-15, 13:06
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Det finns en bra sammanställning över Källorna för Bergsmän i Norbergstrakten på detta stället.

https://cloudup.com/cYTQu3vVAiV

2023-12-21, 16:13
Svar #3

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 18:45
    • Visa profil
Bergsmän i Norbergstrakten var en gedigen källa med många, många namn och en hel del som jag kände igen från min egna forskning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna