ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastnat på person Johanna Gummesdotter Gårdsby 1802.  (läst 244 gånger)

2023-12-12, 11:25
läst 244 gånger

Utloggad Mikael Sparr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:47
    • Visa profil
Hej,
Egentligen ingen avgörande post i min forskning just nu men jag har ändå fastnat på en person som jag inte hittar primärkälla för. Det gäller En viss Johanna Gummesdotter enligt Bis och senare källor född i Gårdsby(G) 18020410. Hon finns dock inte i födelseboken för Gårdsby 1802. Jag hittar en oäkta Johanna f 1801 i Gårdsby men det känns osäkert att det är rätt person (har inte hittat den tösen eller mamman Stina i några husförhör). Kan barnet ha blivit bortlämnat till en familj med man "Gumme/Gudmund"?

Jag hittar däremot också en Johanna Svensdotter, med far Sven Gummesson, som är född i Hamneda 18020608 (Hamneda (G) C:3 (1735-1807) Bild: 133 Sida: 259).
Familjen flyttade till Götheryd 1807 och Johanna Svensdotter blev piga i Bälinge kring 1820.(Blädinge (G) AI:5 (1816-1825) Bild: 149 Sida: 277) och flyttade till Öja, Gransholmen 1824 (Öja (G) AI:5 (1812-1829) Bild: 209 Sida: 199) men även Öja Sövringsgård (tror jag att det står) men på den sistnämnda hittar jag henne inte. Det står dock födelseort Götheryd 1802 för denna Johanna i flera hfl.

Den Johanna jag söker gifte sig senare med Anders Hansson Fagerström f 18000605 i Hovmanstorp (primärkällan hittad).
Jag får dock inte ihop platserna för Anders och Johanna Svensdotter vilket gör mig osäker på om detta är rätt Johanna.

Jag har dock fått slut på ställen att leta efter fler tänkbara Johanna som kan passa med efternamnet Gummesdotter.

Om någon som är insatt i denna socken har några fler söktips så är jag väldigt tacksam.

Kan denna Johanna Svensdotter bytt namn till Gummesdotter efter pappans namn Gummesson? Känns osannolikt.

Johanna Gummesdotter och Anders jag söker bodde mestadels i Hovmanstorp men även lite senare i Nöbbele vilket ligger nära Öja. Får dock inte ihop platserna eftersom Anders var dräng i Lessebo Hovmanstorp under samma tidsperiod som Johanna Svensdotter var piga i Öja. Så var träffades dom i så fall?

Tips på var kan jag hitta rätt Johanna Gummesdotter???

Tacksam för all hjälp.
//Micke

2023-12-12, 11:51
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:33
    • Visa profil
Enligt Hovmantorp AI:6 sid 633 (maskinpaginering) som är den äldsta noteringen i BiS är hon inflyttad 1824 från "pag 66" = sid 669. Där finns pigan Annica Gudmundsdotter född i Gårdsby 1802-04-10, som flyttar 1824 till pag 48 = maskinpaginering 633. Och hon finns i Gårdsbys födelsebok på detta datum, dotter till soldaten Gudmund Tång och hans hustru Martha Abrahamsdotter (Gårdsby C:3 sid 5).

2023-12-12, 19:30
Svar #2

Utloggad Mikael Sparr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:47
    • Visa profil
Stort tack! Har följt Annicka Gudmundsdotter nu; flyttar, datum och platser stämmer väldigt bra.

Hon bytte alltså namn kring 18241022 (ArkivDigital: Hovmantorp (G) EI:1 (1817-1860) Bild: 13 Sida: 17) i samband med att hon gifte sig med Anders i Hovmanstorp. Står Johanna i vigselboken så hon måste ha bytt precis innan Vilken luring  :)

Hittar dock ingen anteckning om namnbytet men "Annica" måste vara rätt person.

Vet du tänkbara orsaker till att folk helt plötsligt fick för sig att byta förnamn på den här tiden?

Jag har släktingar inom "Brolinarna i Skåne" som var kringvandrande folk och vissa av dom bytte namn hej vilt. Men dom levde ju också lite på "samhällets gräns" om jag förstått historien rätt.

Med vänlig hälsning
Micke

2023-12-12, 19:45
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:33
    • Visa profil
Det är första gången jag sett ett liknande byte. Växling mellan olika namnformer i kyrkböckerna ( t ex Catharina/ Karin/Kajsa) är inte ovanligt. Annica (som var dopnamnet här) är en diminutivform av Anna, men Johanna är ett helt annat namn ( femininform av Johannes).

Men hur som helst kul att det ledde rätt.

2023-12-17, 15:14
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Jag är inte så säker på att det var Anna/Annicka/Johanna som "fick för sig" att byta förnamn. Jag tror hon kallades Anna/Annika hela livet men när hon gifte sig var det en lomhörd präst som uppfattade hennes namn Anna som Johanna. Det är ju näraliggande och lätt hänt. Och det följde henne i kyrkbokföringen, precis som ett felaktigt datum kunde göra. Men det hade hon förstås ingen aning om själv. Det var ju ingen som fick läsa vad det stod om en i kyrkböckerna, om man överhuvudtaget kunde läsa.
 
I hennes mors, Marta Abrahamsdotter, bouppteckning 22 september 1829 benämns hon Anna, gift med Andreas Hansson. Det var Gumme Tång som uppgav boet och han borde veta vad dottern hette.
Norrvidinge häradsrätt (G) FII:19 (1827-1829) Bild 474 / sid 939 (AID: v76190.b474.s939, NAD: SE/VALA/01571)

2023-12-17, 19:54
Svar #5

Utloggad Mikael Sparr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:47
    • Visa profil
Verkligen intressant vinkel.  Det är ju det här som gör släktforskning så spännande  :) Det här ska jag ha i åtanke i min fortsatta forskning.

Prästerna har säkerligen haft fullt upp med alla namn och vi har väl alla sett att ambitionsnivån varierar en hel del mellan socknarna, ( liksom handstil också säkert andra "tillkortakommanden"  ;D )

Hade en annan anteckning som var bristfällig och sannolikt berodde på att prästen var gammal och sjuk och dog i tiden när anteckningen skrevs. Måste varit tufft även för nya präster att ta över en socken och fortsätta anteckningarna.

Stort tack för din hjälp och referens.

Med vänlig hälsning
Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna