ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelsebok Ystads Sankta Maria 1708  (läst 115 gånger)

2023-12-11, 22:44
läst 115 gånger

Utloggad Gunilla Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 341
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 01:31
    • Visa profil
Hej,

Kan någon hjälpa mig med pusslet att tolka hela Catharina Margareta Franzdotters födelsenotis?

Jag har kommit en bit på vägen och har dessutom en del tveksamheter där det står frågetecken:

Den 18 mars döptes hattamakaren Mäster Franz Petterssons barn Catharina Margareta, som föddes den 14 ejusdem kl 2 eftermiddagen. Testes: … Larsson skräddare, Lars Jacobsson skräddare, Mutt (?) Hindriksson, Hans Hansson, Madame Elna (?) Christina Gylick. Ingar Hans … … … … Hanson Skomakare.

Ystads Sankta Maria kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13489/C/1 (1677-1711), bildid: C0070905_00161, sida 151
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070905_00161

Tack på förhand,
Gunilla


2023-12-12, 00:35
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Den 18 Martij döptes Hattemakarens Mäster Frantz
Pettersons barn Catharina Margareta, som föddes
den 14 ejusdem kl 2 eftermiddagen. Testes. Niels Larson
Skräddare. Lars Jacobsson Skräddare. Mattz Hindrichson
Hans Hanson. Mad. Elina Christina Gylich.
Inger Hans Jochum Fäldberedares. Elsebe Andrej
Hanson Skomakares.
_____

Tillägg:
Elina Christina Gylichs titel ska nog vara mademoiselle.
Hälsar vänligen
Maud

2023-12-12, 00:49
Svar #2

Utloggad Per Lennartsson Branthle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 15:14
    • Visa profil
"den 18 Martij döptes hattamakarens Mäster Frantz Pettersons barn Catharina Margareta som föddes d 14 ejusd: kl 2 eftermiddagen. Testes: Niels Larson, Skräddare. Lars Jacobson Skräddare. Mattz Hindrichson, Hans Hanson. Mad. Elvira Christina Gÿlich. Ingar Hans Jochum <?????> Elsebe[th?] Andres Hanson Skomakare. "

Jag tolkar det som att yrket är efter namnet så alltså är både Niels Larson och Lars Jacobson skräddare. Mad torde vara mademoiselle eller madam?
Sen har vi då Ingar som är hustru till Hans Jochum, vad han nu är (läser "Fäldbondens" men var inne på "Guldsmedens" ett tag men ett G kan det väl knappast vara?) och Elsebe[th?] som är hustru till skomakaren Andres Hanson.

Detta var min tolkning. Man borde kunna hitta någon källa där man kan se borgarna i Ystad och bli lite klogare, om inte annat genom att plöja igenom HFL eller MTL?


2023-12-12, 01:17
Svar #3

Utloggad Gunilla Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 341
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 01:31
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna