ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torparen Olof Persson på Eriksberg och hans hustru  (läst 53 gånger)

2023-12-10, 16:47
läst 53 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 17:55
    • Visa profil
I Död- och begravningsboken för Västerås Domkyrkoförsamling F3 s 95 står det att torparen Olof Persson på Eriksberg blir slagen av blixten den 13/6 1794. Han har hustru och fyra barn men hustruns namn nämns inte. I Utflyttningsboken BII:2 (1786-1796) Bild: 42 står det att änkan flyttar ut ur församlingen men inte heller nu nämns hennes namn.
Kan någon säga mig var i husförhörslängderna detta torp Eriksberg står att finna så att jag kan se vad hustrun hette? Jag har förgäves sökt efter det. Jag har någon gång sett namnet Eriksberg som ett torp "utom stadens tull" eller liknande men då fanns ingen antecknad på stället. Alltså: Var hittar jag Eriksberg? Eller kanske någon t o m vet vad Olof Perssons hustru hette?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna