ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora D&B bok F:5 1763-1769  (läst 77 gånger)

2023-12-09, 19:12
läst 77 gånger

Utloggad Roger Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 16:02
    • Visa profil
Jag skulle vara oerhört tacksam om jag kan få "lite" stöttning med den här texten. Jag har väl lyckats tyda övre delen hyfsat tror jag, men är tacksam för ev. rättningar och saknade or.Jag hade hoppas att få föräldrarnas namn här, men så verkar det inte vara.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013350_00075

RA Bildid: C0013350_00075
"Änkan hustrun marit Ersdotter född 1682 av ärliga
 och kristliga föräldrar i Wåmhus, h__lka
hennes föräldrar  ?? ?? den naturliga födelsen
enkom? varit sanna till den andliga ??
varit G:? dopna, och våmhus? funna christelig ??
- - ? ? --
- - ? ? --
?? Vid sin ålders 30 år vid ?? ??
sin i äktenskap med sin för 12 år saknad?
avliden? och med honom sammanlevt
 uiti? 40 år, och ?? haft med honom
3 söner och 3 döttrar, av ?? 1 son
och en dotter är döda. Enka har hon varit i
12 år. -- ?? " -> härifrån kan jag bara tyda några få ord.

Vänligen
Roger

2023-12-10, 09:41
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:26
    • Visa profil
Nyårsdagen 1765:
Enkan hustru Marit Ersdotter född 1682 af ärliga och Christeliga föräldrar i Wåmhus, hwilka hennes föräldrar straxt efter den naturliga födelsen befordrade henne til den andeliga genom det h. dopet, och därpå henne Christeligen uptucktat i den sanna Xdendoms kunskapenat hon fasdt? enfaldeligt läsa sin salighets kunskap. Wid sin ålders 30 åhr wid pass trädde hon i ächtenskap med sin för 12 åhr sedan afledne man och med honom sammanlefwde wid 40 åhr, och därunder haft med honom 3 Söner och 3 döttrar, af hwilka 1 son och 1 dotter äro döde. Enka har hon warit i 12 åhr. På slutet och wid tiltagande ålder af blindhet och döfhet beswärad, dock därunder haft Chligt? tålamod, som ock älskat Guds ord, brukat Sacramentet och wäl förlikt med sina grannar. Haft ålderdoms bräcklighet många år sängliggande hwarefter d 30 Dec om aftonen skildes wid denna jämmerdalen, sedan hon lefwat 82 åhr. Testam. 12 d C Hyckert, 2 d Westand. etc /tydligen gåvor till prästerskapet m.fl./
Hälsningar Leif O.

2023-12-10, 10:12
Svar #2

Utloggad Roger Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 16:02
    • Visa profil
TACK Leif!!


Jag får fortsätta leta dokumentation för relationen Marit och hennes föräldrar.


Vänligen
Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna