ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En teori  (läst 677 gånger)

2023-12-05, 18:15
läst 677 gånger

Utloggad Hans Peter Stülten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 09:05
    • Visa profil
    • Familjen Stültens sida
Hej!
Jag fick i förgår ett mail från MyHeritage att det fanns en DNA träff mellan mitt barnbarn Samuel och en Hans Lindqvist. Namnet verkade bekant så jag kollade min egen "pappersforskning" och Hans Lindqvist fanns mycket riktigt där på en linje för en ingift släkting, lite tveksamt, men kanske. Men vid noggrannare koll sprack det helt då Hans Lindqvists pappa var adopterat av en av dessa ingifta släktingar, det fins alltså ingen biologisk koppling mellan dem och Hans Lindqvists pappa. Men samtidigt upptäckte jag något annat, nämligen att Hans Lindqvists farföräldrar har en slående likhet med min morfars föräldrar. I båda fallen är det så att deras mödrar har fått barnen med en okänd fader, det är även så att båda kvinnor har varit i samma område runt det tillfälle när de blev gravida, fast med några års mellanrum.
Så nu är min fråga: Kan det vara samma man som har gjort dessa två kvinnor med barn och sedan sjabbat? Enligt My Heritage har Samuel och Hans Lindqvist 0,4% DNA gemensamt (27,8 cM) fortfarande enligt MyHeritage skall Hans Lindqvist vara Samuels mor/farföräldrars pyssling. I detta fallet kan det bara röra sig om farföräldrar, närmare bestämd mig.
Stülten

2024-02-17, 08:15
Svar #1

Utloggad Mikael Elofsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:54
    • Visa profil
Hej!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men däremot en farfar som gjorde två kvinnor gravida med några månaders mellanrum!

När jag upptäckte detta häromåret så ledde det till att jag fick ett gäng halvkusiner som jag inte visste existerade.

2024-02-17, 09:05
Svar #2

Utloggad Hans Peter Stülten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 09:05
    • Visa profil
    • Familjen Stültens sida
Tack för din respons.


För min och Hans Lindqvists del är kvar att försöka hitta nulevande efterkommer, helst manliga, som vill ställa upp på ett DNA test.
Vi får se om det lyckas.
Stülten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna