ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karolina Norgren f. 1835-08-18  (läst 359 gånger)

2023-12-04, 10:16
läst 359 gånger

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:49
    • Visa profil
Hej! Nu är jag tillbaka igen med nya "problem". Jag har kommit så långt att jag med hög sannolikhet vet att fadern till hennes oäkta dotter Hilda Erika ( f. 1865 -08-18 )är båtsmannen Erik Olof Norrlänning och har ganska starka DNA-bevis för att så är fallet. Jag försöker följa Karolina  i husförhörslängder eftersom hennes historia inte har berättats i min släkt. Nu hittar jag inte henne under perioden 1865 - 1878, dvs under perioden när dottern Hilda var barn. Jag undrar om det går att hitta var Karolina då befann sig? 1878 hittar jag henne i Sandvik som arbeterska och tillsammans med dottern Hilda, men inte förrän dess. Jag har hört av en äldre släkting att Karolina bodde hos bekanta/släktingar i Ström/Strömbäck när Hilda föddes, men har inte hittat något. Kan du hjälpa mej?

2023-12-04, 12:36
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
Hon föddes i Hörnefors, Umeå landsförsamling, dotter till hammarsmeden Jacob Norgren och Kajsa Greta Hammarberg. Familjen i Umeå lf AI:15b sid 387; AI:16b sid 372, 389; AI:17b sid 387, med notering att Carolina tagit ut attest till Umeå stadsförsamling 1859-12-12.
Där finns hon i Umeå sf AI:11a sid 140 och AI:12a sid 188. Därifrån till Umeå lf 1860-10-29 (Umeå lf AI:17a sid 370; AI:18b sid 375). Flyttar till Nordmaling 1862-11-25 där hon finns i AI:13a sid 265; AI:13b sid 369; AI:13a sid 291 (med dottern och anteckningen "Afvikit fr. tjensten under våren 65"), därefter sid 299 med anteckningen "Lösa Pig.".
Hon finns sedan i Nordmaling AI:14a sid 13; AI:14c sid 855 med notering om attest till Umeå 1878-11-02.

Och från 1878 har du alltså henne i Sandvik, Umeå.

2023-12-04, 20:01
Svar #2

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:49
    • Visa profil
Tack för svar! jag har hittat posterna du angav. En del hade jag hittat tidigare, men inte alla. I  posten A1:13a sid 291 står att Carolinas födelseort är Umeå, men det stämmer ju inte. Hon var född i Hörnefors. Och vad står det skrivet i kolumnen  "födelseort" för dottern Hilda? Och vad står det i kolumnen "flyttat från" vid  Carolina?

På posten  A1:14 a sid 13  undrar  jag också vad de otydliga tecknen i Carolinas kolumn för  "läser och förstår" betyder . Hade hon några problem med läsning och förståelse?
Där står ju också att Carolina är född i Umeå, vilket ju är fel. Och i kolumnen "flyttat till" kan jag läsa pag.855, men var hittar jag den sidan?

Och varför finns inte Carolina och hennes dotter med i någon husförhörsbok mellan 1865 och och 1878? Ber om ursäkt om mina frågor är lite röriga men hoppas du kan hjälpa mej vidare!

2023-12-05, 08:25
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
När Carolinas födelseort angetts som Umeå så har väl prästen underförstått "landsförsamling" (det är ju där Hörnefors ligger). Det är alltså inte fel, bara ofullständigt och därför otydligt.

Hilda Erika är dotterns namn i födelseboken Nordmaling C:6 sid 68. I AI:13a sid 291 har hon dock fått namnet Hulda Erica med anteckningen f[ödd] i Um[eå], i AI:14a sid 13 skrivs namnet Hulda Erika.

Hon står alltså i Nordmalings födelsebok, med angivet födelsedatum 28 augusti och dopdatum 7 februari. Där finns också en notering som är lite svårläst men möjligen "Attest kommit 30/8 66". De antecknade dopvittnena har hemvist Sandvik (i Umeå lf). En förklaring skulle kunna vara att hon föddes i Nordmaling men att Carolina och dottern sedan flyttade till Sandvik och att dopet skedde där. Visserligen registrerades inte flytten förrän 1878, men hon kan ju i praktiken ha bott i Sandvik redan tidigare. Hon har ju ingen fast vistelseort i Nordmaling efter 1865.

"Läser och förstår" är prästens bedömning av läskunnighet (innantill, ofta i psalmbok och katekes) och hur väl personen också förstått det lästa (hur det bedömdes var nog väldigt varierande). Bedömningen noterades ibland med bokstäver och/eller symboler, ibland i klartext. Det går att hitta husförshörslängder med teckenförklaringar på de tryckta sidorna i början, se t ex Dal(Y) AI:1 bild 7.

Sidan 855 är sista sidan i Nordmaling AI:14c.

Och visst finns Carolina och dottern i husförhörslängder 1865-1878. Nordmalingslängderna AI:13 och AI:14 täcker ju åren 1863-1880. Men hon tycks ha hållit sig undan från både förhör och nattvardsgång efter 1863 (två nattvardsgångar det året enligt Nordmaling AI:13b sid 369). En tänkbar förklaring är att hon sökt sig till någon frikyrka - de började växa i Västerbotten vid denna tid. Eller så höll hon sig borta från allt vad kyrkor hette.


2023-12-05, 11:10
Svar #4

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:49
    • Visa profil
Hej! Tack för svar igen!

Jag skulle gärna vilja veta mer om vad som hände när Karolina (min mormorsmor)  blev gravid under 1865. Min hypotes är att skammen över att få ett utomäktenskapligt barn var mycket stor och att hon "rymde" /avvek från sin pigtjänst på eget initiativ när hon inte kunde dölja sin graviditet längre.  Vad jag läst och vet om hennes familj i övrigt så var det en ganska sträng och hård kultur, där många av hennes syskon klarade sig ganska bra. Hon hade 9 syskon. Pappan var mästersmed. En syster Dorothea var gift i Sandvik med klamparen Johan Johansson. En annan bror, Per Jacobsson Norgren, var sågställare i Sandvik liksom brodern Jonas som också var klampare i Sandvik. Mest troligt är väl att de på något sätt hjälpte Karolina under de första åren då hon var ensam med dottern Hilda. Och, Karolina verkar ha åkt till Umeå för att föda sitt barn. Kan man hitta detta i något mer specifikt dokument?

Men, jag har som sagt inte kunnat spåra henne under den tid då Hilda var barn. Hon kanske fick hjälp att hålla sig undan? Dottern Hilda utbildade sig till småskollärare.  Jag har även  funderat och inte hitta något svar på hur Karolina klarade av den situationen. En sak som stör mej mycket är att ett plåtskrin med gamla släktdokument har försvunnit, där jag kanske hade kunnat hitta svaret på mina funderingar. Tips på hur jag ska leta vidare?

2023-12-05, 13:09
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
Klamparen Johan Johansson och sågställaren Per Nordgren med hustrur var dopvittnen, så man kan hoppas att de på något sätt fungerade som nätverk kring Carolina.

Det kan säkert ha varit så att hon gav sig iväg från Nordmaling. Kanske kände hon inte skam själv, utan ville bara slippa undan fördömande ord och blickar. Det kan ha varit helt annorlunda på platser som Hörnefors och Sandvik där sågverken drog till sig nytt folk och nya ideer (frikyrkor, nykterhet, fackföreningar). Tittar man i födelseboken för Umeå lf 1872-94 så hittar man utomäktenskapliga barn på var och varannan sida.

När det gäller åren i Nordmaling så har du ju helt rätt i Carolina och Hilda flugit under radarn. De är skrivna i Ava men där finns också anteckningen "Ej vistats här sed. 1865" (AI:13a sid 299).

Det är möjligt att hon gav sig iväg till Sandvik redan 1865 men inte tog ut flyttbetyg förrän 1878.

En liten, men osäker möjlighet är att det kan finnas handlingar rörande Carolina i farttigvårdsstyrelsens arkiv, dels i Nordmalings kommunarkiv, dels i Umeå kommunarkiv.


2023-12-06, 22:24
Svar #6

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:49
    • Visa profil
Tack igen för svar. Nu lusläser jag husförhörsböckerna från Sandvik och ser att flera av Karolinas syskon bodde där, så antagligen hade  hon någon hjälp av dem. Funderar ändå på varför hon höll sig undan från husförhören. Fanns det någon anledning till det och vad kunde det då vara?
Jag tycker också det är lite märkligt att hennes dotter Hilda blev småskollärare. Har förstått att småskolläraryrket inte hade så hög status men det var ett steg från piga och arbeterska. Har försökt hitta information om småskollärarutbildning, men inte hittat något om hur den finansierades. Kostade inte utbildningen något i slutet på 1800-talet? Kunde Hilda ha fått något stipendium?  Jag förstår att jag ställer en del frågor som är omöjliga att besvara, men alla tips emottages! 

Mvh
Karin Svedberg

2023-12-07, 09:17
Svar #7

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
Hej igen,

förstår jag det rätt så behövdes under folkskolans första decennier ingen utbildning alls för att arbeta som småskollärare/småskollärarinna. Det räckte att prästen bedömde att man dög.

Lite information om lärarutbildningens historia här:
https://arkis2dok.riksarkivet.se/lla/beatalosman/19_Skola.htm#a9

I Christina Florins avhandling Kampen om katedern kan du hitta en hel del om småskollärarinnor, se särskilt sid 36 och framåt:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:642087/FULLTEXT02.pdf

Här finns mycket om lärarseminariet i Umeå som startade 1879 (om Hilda bodde där så är det ju mest troligt att det var där hon fick en utbildning):
https://vbm.se/vbmstorage/uploads/2017/09/1979_3.pdf

Hilda borde förstås själv gått i folkskola någonstans. Ibland finns klassböcker och elevregister bevarade i kommunarkiven, det kan kanske vara värt att kolla med t ex Umeå kommunarkiv hur det ser ut där.



2023-12-07, 23:54
Svar #8

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:49
    • Visa profil
Tack igen! Det var väldigt intressant och matnyttig läsning. Christina Florins avhandling var mycket bra och jag fick en bredare bild av småskollärarinneyrket i slutet av 1800-talet. En av Hildas döttrar utbildade sig till folkskollärare/handarbetslärare, men avled innan hon var klar. Intressant är att Hilda verkar ha haft god kontakt med en seminarielärare i Umeå som hette Ellen Enbom ( i kvinnlig slöjd) som finns omnämnd i tidskriften Västerbotten. Jag har t.o.m ett foto av henne och broderier som hon gjort! Jag har dock inte hittat Hilda på bilderna i tidskriften, men mycket talar för att  Hilda gick på seminariet. Hilda var även en mycket duktig väverska och skötte också om telegrafstationen i Obbola, där hon bosatte sig senare.  Jag ska leta vidare angående Karolina och Hilda. Umeå kommunarkiv ska jag undersöka! Karolinas tillvaro under Hildas uppväxt är fortfarande höljt i dunkel....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna