ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älghult dödbok 1679–1716 (SE/VALA/00469/C/1)  (läst 126 gånger)

2023-12-03, 12:09
läst 126 gånger

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 02:10
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att tyda texten om Carl Jonsson. Jag uppfattar endast enstaka ord här och där i texten så det vore kul om det går att transkribera hela texten. I den bifogade bilden har jag lagt in ett sepiafilter samt förstärkt svärtan för att göra det mer lättläst. Originalet på Riksarkivet kan man läsa här: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0026478_00027#?c=&m=&s=&cv=26&xywh=432%2C2354%2C1772%2C1097

Tack på förhand!

2023-12-03, 14:00
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Det var en rätt osammanhängande och slarvigt skriven text men jag tror det går något så här:
 

Carl Jonsson i Kroockzhult föd 1627 utti
Bobbetorp ährlige Echta föräldrar, till doop
och christendom, upföd i föräldrarnas på 18 sitt
ålders åhr blef soldat, tiente i tu åhr legde för
sigh, boskapdes hoos sin moder i bobbetorp i 4
åhr i Echtenskap med Gunnil Nielsdotter på
Hofgården, der bodde i 8 åhr, flötte till krokz-
hult der i 13 åhr, af 11 barn, änkling i tu
åhr, åter i echtenskap med änkan Elin Jons-
dotter i Fenshult af krookzmåla sochn med
henne i 14 åhr aflat 4 barn
Siuck den 10 April, den 15 ?? ??
straxt samma dag affsompnat lefwat 63 åhr


2023-12-03, 14:19
Svar #2

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 02:10
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen! Då var jag inte helt fel ute att det var en svårtolkad text. Jag trodde att det berodde på min bristande kunskap i handstilar och 1600-talssvenska.

Nåväl, det uppstår dock några tolkningsfrågor: Carl Jonsson bodde alltså hemma hos föräldrarna fram till att han var 18 år. Därefter var han soldat i 2 år. Men vad betyder ”legde för sigh”?

Efter att ha tjänstgjort som soldat kommer han alltså tillbaka till Bobbetorp och bor hos sin mor i 4 år. Ska man alltså tolka detta som att hans far har hunnit dö under tiden som Carl Jonsson tjänstgjorde som soldat?

Efter de 4 åren hos sin mor träffar han och gifter sig med Gunnil Nielsdotter och bor med henne på Hofgården i 8 år, sedan flyttar de till Krokshult och bor där i 13 år. Ska man tolka det som att Gunnil Nielsdotter dör därefter? Och förstår jag det rätt att de får elva barn tillsammans?

Många frågor, men det blir ju så när en text är som du skriver osammanhängande.

2023-12-03, 14:50
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Vid denna tiden var det ju få som blev soldat frivilligt, utan det skedde genom utskrivning. Var tionde man valdes ut, men man såg till att inte ta gifta män, familjeförsörjare och framförallt skattebetalare. De som blev valda hade inget att sätta emot, utom att betala någon annan för att bli soldat i ens ställe. Och det är vad Carl gjorde efter två är, han lejde någon annan. Hur han fick råd vet jag inte, men jag har sett andra få hjälp av sina föräldrar.
 
Hur exakt kronologin hänger ihop vet jag inte och det är inte säkert att åren stämmer perfekt heller. Du får följa honom genom mantalslängderna och se om det står någon gång att hustrun dött  :)

2023-12-03, 14:58
Svar #4

Utloggad Fredrik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 02:10
    • Visa profil
Jag förstår. Jag kände inte till det där med hur det gick till när man blev soldat och att man kunde köpa sig loss. Väldigt intressant. Hur som helst så har jag en del en del att gå vidare med. Jag har en del uppgifter sedan tidigare inne på Ancestry, så jag får stämma av med dessa. Återigen, stort tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna