ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Nilsson - varifrån och vart?  (läst 100 gånger)

2023-11-30, 20:16
läst 100 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej! Jag behöver hjälp att tyda vilka gårdar som är aktuella vid drängen på Torpa, Anders Nilssons flyttningar till och från gården.
Alltså varifrån kom han och vart flyttade han vidare? Önskar också tydning av vilka år det skedde.
Hans härkomst och hans rörelser fram tills han bildar familj är avgörande för om jag är rätt Anders Nilsson på spåren.
Tack för snabb hjälp från någon!

Kölingared (P, R) AI:1 (1792-1807) Bild 10 / sid 11 (AID: v44068.b10.s11, NAD: SE/GLA/13311)

2023-12-01, 08:27
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
Han kom från Härlunda socken 1797 och flyttade 1798 till vad jag läser som Åfärd Knette.
Jag hittar inget Åfärd i ortsregistret i Knätte AI:1, däremot i moderförsamlingen Böne AI:1. Där kan jag dock inte hitta någon Anders Nilsson.

2023-12-01, 11:37
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej och tack för snabbt svar.
I avvaktan på svaret har jag själv skapat mig uppfattningen att det som kan tydas som "Härlunda" eg. syftar på gården Hällunda i Böne socken. En samling gårdar varav en tom. heter Anders Nilsgården. Det betyder ju inte att den Anders jag söker har med det namnet att göra. Socknen Härlunda söder om Skara känns alltför långsökt att han skulle ha vistats i. Åfärd som han flyttar till ligger 2 km från Hällunda. Tack för hjälpen med den tolkningen även om Anders inte påträffas där.
Till saken hör att min teori om honom är att han är född i soldattorpet Berget under Årås 1771. Böne (P) C:2 (1761-1791) Bild 31 / sid 51
och avlider i torpet Torpa 1848. [/size]Kölingared (P, R) C:1 (1792-1862) Bild 121 / sid 235.
[/size]Både Berget, och i synnerhet Torpa ligger inom kilometeravstånd från både Hällunda och Åfärd. Det jag dock fortfarande saknar är beviset på att jag hittat rätt födelsenotering, och därmed rätt föräldrar. Födelsedatum avviker nämligen från uppgiften i hfl där han finns med sin familj. [/size]Kölingared (P, R) AI:3 (1815-1825) Bild 13 / sid 11. Det skiljer ungefär ½ år. Någon Anders Nilsson född 14/1 1772 finns inte noterad. Jag tror att jag är på rätt spår, men saknar alltså bevis. Ev. provar jag med mtl men det brukar inte ge något i en sådan här sökning.
[/size]Kommer du på någon "bevisväg" är jag ju tacksam, men tack i alla fall för tydningen!
[/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna