ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Lena Pettersdotter  (läst 150 gånger)

2023-11-30, 15:55
läst 150 gånger

Utloggad Gösta Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 12:30
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Lena Pettersdotter som bodde i Säm, Nössemark. I husförhörslängden 1811-1816 finner man att hon var gift med bonden Petter Jönsson och att de hade fyra barn födda 1797, 1801, 1811 och 1815. Där står också att hon var född 1764 i Nolby, Nössemark.


Med största sannolikhet är det uppgivna födelseåret fel. Eftersom hon födde barn 1815 är hon troligen född senare än 1764. En sökning i födelseboken visar att ingen Lena är född 1764 i Nössemark. Enligt Släktdata finns ingen med namnet Lena Pettersdotter i Nössemark som är född där mellan 1750 och 1780.


Däremot finns en Helena Pettersdotter född i Nolby 1771. Föräldrarna är Petter Hansson och Kari Johansdotter.


Enligt Släktdata får Petter och Kari nio barn mellan 1754 och 1775, av vilka tre är födda på Nolby. Jag har inte kunnat finna några bouppteckningar efter Petter eller Kari.


Min hypotes är att den Helena Pettersdotter som föddes i Nolby 1771 är samma person som Lena Pettersdotter som bodde i Säm. Tacksam för alla tips som kan leda till att hypotesen kan bekräftas (eller avvisas)


Gösta Axelsson

2023-12-07, 10:20
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2362
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:12
    • Visa profil
Hej Gösta


Har kollat och i Nössemark A1:1 1811-1816 s 124. Finns Petter Jonsson f 1769 Säm Nössemark med familj hustrun Lena född 1764 Nolby. Men hon behöver inte vara född i Nössemark fast det står i husförslängden. Angående namn så "döpte prästerna om" barnen hur ofta som helst. Kah hade en ana som hette Stina Lisa hon hette i bland Lisa Stina eller bara Lisa eller Stina. Så jag skulle tro att det är Lena Pettersson som är gift med Petter Jonsson.


// Ulla :-)

2023-12-07, 12:30
Svar #2

Utloggad Gösta Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 12:30
    • Visa profil
Hej Ulla, och tack för svar på mitt inlägg.


Min erfarenhet är att uppgiven födelseplats/socken i husförhörslängder ofta stämmer i hög grad, i motsats till uppgivet födelseår. Så jag har ingen anledning att betvivla att Lena Pettersdotters födelseplats verkligen är Nolby (eller Nohlby som det stavas ibland).


Det som jag tycker talar för min hypotes att Helena Pettersdotter, född i Nolby 1771 är identisk med Lena Pettersdotter, gift med Petter Jonsson/Jönsson är att jag inte hittat någon annan Pettersdotter född i Nolby än Helena. Men jag skulle gärna vilja ha ytterligare någon pusselbit som ger stöd åt hypotesen.


Som jag skrev i mitt första inlägg har jag inte kunnat finna någon bouppteckning efter Helena Pettersdotters föräldrar Petter Hansson och Karin Johansdotter. Jag har heller inte hittat dem i någon död- och begravningsbok i Nössemark. Inte heller i Släktdatas databas över avlidna i grannförsamlingarna.


Eftersom det bara är ett fåtal kilometer mellan Nolby och gränsen till Norge är det inte osannolikt att det är dit de har flyttat. Så det blir nog knepigt att hitta den sista pusselbiten.


Gösta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna