ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd till tre barn  (läst 73 gånger)

2023-11-29, 20:23
läst 73 gånger

Utloggad Fredrik Axberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:23
    • Visa profil
Ludvig Johansson, f 1869-07-28 är min direkta anfader, hans mor var Cecilia Nilsdotter, f 1833-09-28.
Han föddes i församlingen Stenestad som "oäkta" vilket även gäller hans två systrar Agneta, f 1872 och Carolina, f 1866.
Alla tre barnen tog  namnet Johansson, vilket inte kommer från mödernet.
Jag är därför hyfsat säker på att jag söker en Johan alternativt Johannes som bevistat Stenestad, närmare bestämt Maleröd/Magleröd kring barnens födelse.

Dock hittar jag ingen som matchar in på alla tre barnens födelseår, utan endast individer som skulle kunna vara far till ett, i bästa fall två av dem.
Det fanns även en son Alfred som inte nådde vuxen ålder, f 1867, och som aldrig förekommer i registren med efternamn.

Redan innan något av barnen föds, i husförhör från 1860, anges att Cecilia är "krympling", vilket jag antar utesluter att hon skulle ha tjänstgjort som piga.

Nu mottages alla tips tacksamt för att fylla denna sista pusselbit i min släktsolfjäder!  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna