ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Överståthållarämbetet, Skatteverket, Rotemännens arkiv, Rote 6 Observatorieroten (A, AB) Dia:26 (187  (läst 99 gånger)

2023-11-28, 20:25
läst 99 gånger

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Söker hjälp att se vad det står om Axel Larsson född 1870-08-10. Han var fodermarsk men är namnet efter titeln namnet på hans arbetsgivare (August Larsson) och vad står det i så fall för förkortning däremellan?
Jag vet att han var ölutkörare på Söder senare men här verkar han ha återkommit till Stockholm (barnhemsbarn i Uppland) och hamnat runt Odenplan så kanske var även arbetsplatsen ditåt i början.

Ser att jag nog borde lagt detta under Adolf Fredrik men jag är lite förvirrad över sammanslagningen av de två mitt under denna tid och nu verkar jag inte kunna radera.

2023-12-23, 10:23
Svar #1

Utloggad Michaela Leo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 17:38
    • Visa profil
    • michis.blogg.se
Det står så här: "Larsson, Axel., fodermarsk, bh Aug. Larsson"
Överståthållarämbetet, Skatteverket. Rotemännens arkiv. Rote 6 Observatorieroten (A, AB) DIa:26 (1878-1926) Bild 340 / sid 19a (AID: v922278.b340.s19a)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna