ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: På landet  (läst 225 gånger)

2023-11-28, 12:16
läst 225 gånger

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil
Hej!
I Hfl AI:3 från Nås, bild 90 står något som förbryllar.
Efter namnen: son Lars Olsson, son Jon Olsson och dotter Karin Olsdotter står det "På landet" och efter sönerna "soldat".
Soldat har jag helt klart för mig vad det betyder, men "På landet"??? Vilket "Land" syftade det på?Kunde de bo mer på landet än de gjorde?Hjälp mig räta ut frågetecknen.Hälsningar från Ninni.

2023-12-03, 09:44
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
"På landet" brukar betyda att dom är på Rumbolandet dvs någonstans i Mälardalen.
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Säter

2023-12-04, 19:09
Svar #2

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil
Aha!
 Det var minsann inte lätt att lista ut. Jag har stött på uttrycket vid flera andra tillfällen och nu kommer nästa fundering - vad gjorde man där som fick folk från alla håll och kanter att ta sig till "landet".Tack för svaret. Hälsningar från Ninni.

2023-12-05, 18:57
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:47
    • Visa profil
Det beror på vilken tid på året det gäller. Dalkarlar (och kullor) gjorde arbetsvandringar, s.k. herrarbete till Stockholm och Rumbolandet, se   https://sv.wikipedia.org/wiki/Herrarbete

2023-12-09, 18:52
Svar #4

Utloggad Ingegerd Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 09:39
    • Visa profil
Jag har hittat uttrycket "På landet" på fler ställen. Bl.a. en Grosshandlare Lars Morén i Stockholm som hade sin familj "på landet". Det kan ju ha varit på Rumbolandet de vistades (om man nu bara visste var detta låg). . . . Tack för all hjälp.Kram från Ninni.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna