ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigsel Virestad Fanhult mellan Johan Gustav Ekelund och Eleonora Leijoncrona  (läst 173 gånger)

2023-11-27, 19:34
läst 173 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej! Osäker i vilken socken (Virestad eller Mönsterås) jag skulle skriva inlägget, så flytta ämnet om det känns att vara fel plats...
I vigselnotisen mellan Johan Gustav Ekelund och Eleonora Leijoncrona (hennes andra giftermål) finns det ganska mycket (viktig) text för att försöka förstå tidigare händelser. Osäker på delar av texten (exempelvis, Eleonora Leijoncrona på XX) så, tacksam för hjälp att läsa ut hela notisen!
Fundering 2. Vad kan förklaringen vara att både Eleonora och Johan nu verkar bosatt sig på Kråkenäs eventuellt då gården Bo? Giftermålet var ju hos Johan i Fanhult Virestad? Enligt dödboken ska Eleonora komma från Guttstorp? I dödboken för Eleonora omnämns även systern Hedvig Leijoncrona just från Boo död 28 juli 1770.
Känns som jag tappat den ”röda” linjen efter Eleonora andra giftermål med Johan Gustav Ekelund men, att den mesta informationen finns i dessa tre notiser, som jag inte riktigt får till i tanke och skrift! Egentligen är jag bara intresserad av Elenora och hennes senare son Peter Rudebeck men vill ändå försöka knyta ihop säcken om Eleonora och Johan på ett bra sätt.

Vigselbok: Virestad (G) C:1 (-1752) Bild 48 / sid 87 (Arkivdigital)
Dödbok: Eleonora och Hedvig: Mönsterås (H) EI:2 (1770-1780) Bild 29 / sid 47 (Arkiv digital): Hedvig mitt på sidan 46. Eleonora rad fyra sid 46
Dödbok: Gustav: Mönsterås (H) EI:1 (1726-1769) Bild 63 / sid 119 (arkiv digital): Johan längst ner på sidan 119
---Bengt

2023-11-28, 11:34
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:42
    • Visa profil
Jag lyckas inte tyda allt, men:

Confirmerades med Kyrkians wanliga Ceremonier det [?] äktenskap som var ? ? Ryttmästaren Wälborne hr Johan Gustaf Ekelund och Enkian fru Ryttmästerskan Wälborna fru Eleonora Leijon Crona på Fahnhult.

Notisen är inte formulerad som en vanlig vigselnotis och jag vet inte säkert vad som menas med att äktenskapet "confirmerades" (bekräftades).

Du skriver "Giftermålet var ju hos Johan i Fanhult" men i notisen nämns Fanhult som Eleonoras hemvist.

På denna sida - om den är korrekt - knyts Fanhult till Rudebecks, alltsedan Eleonoras svärfar från första giftet Peter R:
https://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Rudbek/Rudebeck.htm

Det är i så fall rimligt att Eleonora bodde där som änka före sitt andra äktenskap. Det skulle då också förklara varför Fanhult var i Rudebecks ägo fram till 1830-talet (Virestad AI:9  sid 224).

Kråkerum var i släkten Leijoncronas ägo sedan 1600-talet.

Kopplingen till Boo tycks vara att Eleonoras syster Hedvig Leijoncrona var gift med Eric Rapp/Rappe som står som ägare till Boo i mantalslängden:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0002989_00311

Att Eleonora vid sin död var bosatt i Guttorp hänger nog också ihop med släktförbindelsen Leijoncrona/Rappe. I Mönsterås AI:1 sid 16 nämns baron Carl Rappe som var son till Hedvig L. Om han var ägare till Guttorp är det rimligt att hans moster bodde där som änka.

2023-11-28, 11:46
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Confirmerades med Kyrkiones wanliga Ceremonier det Christeliga  äktenskap som var slutet mellan  Ryttmästaren WälEdle Hr Ryttmästaren...

2023-11-28, 17:25
Svar #3

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack snälla för svaren!
Att Eleonoras hemvist skulle vara Fanhult vid vigseln verkar knepigt, vad jag kan se fanns hon på Huseby Skatelöv tills Maken Tomas Rudebeck avled 1740, eller bodde hon på Fanhult som änka under 1 år? Giftermål nummer 2 med Johan Ekelund, som var född/ boende på Fanhult.
Vad jag kan se så knöts Fanhult till Peter Rudebeck förmodligen först vid bröllopet 1756 med Magdalena Ädelberg, innan var det Huseby Skatelöv.
Kan den knepiga formuleringen vid giftermålet ha att göra med att det är giftermål Nr 2? Kopierar svaren och placerar de i rätt sammanhang och kollar även igenom hänvisningarna!
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna