ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan den ena brodern uteslutas som fader?  (läst 411 gånger)

2023-11-25, 19:05
läst 411 gånger

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
En bekant söker sin far. Han har därför tagit DNA-test på My Heritage. Resultatet gör att han intressera sig för två personer från Norrland - här kallade Pelle och Olle - vilka enligt folkbokföringen är helbröder.


Pelle är den troligaste fadern om man bara tar hänsyn till "yttre faktorer". Detta eftersom han bodde i samma stad i södra Sverige som min bekantings mor vid den aktuella tidpunkten. Pelle hade inga kända barn så några DNA-träffar som kan härledas till honom har min bekanting inte noterat.


Den andre brodern - Olle - hade egna barn och på den släktgrenen har min bekanting noterat flera DNA-träffar. De intressantaste är:
a) en dotterdotter till Olle hade ca 11% gemensamt DNA med min bekanting. Hon beskrivs av My Heritage som "möjlig kusin/syskons kvinnliga barnbarn".
b) en dotterdotters son till Olle hade ca 4% gemensamt DNA med min bekanting. Släktskapet uppskattas av My Heritage som "kusin ett släktled bort - syssling/tremänning".
c) en sondotters son till Olle hade ca 3½ % gemensamt DNA med min bekanting.
d) en annan sondotters dotter till Olle hade ca 4% gemensamt DNA med min bekanting.


Det man vet om Olles sociala situation, hemvist m.m. gör honom osannolik som far till min bekanting. Men frågan är om helbrodern Pelle kan borträknas som fader till min bekanting med tanke på de DNA-matchningar som noterats?

2023-11-25, 20:59
Svar #1

Utloggad Marcus Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 22:16
    • Visa profil
Det blir ett ganska stort överlapp mellan de två släktskapen, antingen halvsyskons barn och barnbarn eller kusinbarn och barnbarn. Man förväntar sig att halvsyskon ska ge lite mer gemensamt i snitt men med 11, 4 och 3,5% så verkar båda de två möjliga släktskapen överlappa när jag kollar i "Shared cM Project". Det finns också andra databaser. Jag kan tipsa om att själv kolla runt på det och liknande verktyg för att få en uppfattning om hur det förhåller sig eftersom MyHeritage och liknande sidor ofta ger en ganska grov uppskattning av möjliga släktband.


Grundproblemet kvarstår dock, att det kan bli ganska svårt att skilja på halvsyskonsidan och att den sista gemensamma anan istället är en "generation upp" eftersom halvsyskon inte förväntas ge särskilt mycket mer delat DNA än vad slumpen kan åstadkomma.

Dubbelkolla gärna så jag inte läste fel på hur släktskapen skulle se ut.

Vänligen
Marcus

2023-11-25, 21:11
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom din bekant lever i dag, så ska han ha fötts i så modern tid att barnavårdsnämnden bör ha utrett faderskapet om modern var ogift.

Vad står det i födelse- och församlingsböckerna?

Har han frågat efter barnavårdsakten? Den ska finnas i kommunarkivet i den kommun som födelseförsamlingen hör till i dag.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna