ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda text i dödbok  (läst 186 gånger)

2023-11-25, 12:53
läst 186 gånger

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:39
    • Visa profil
Ja, då var det dags igen! Jag håller på att tröska igenom några gamla ansedlar, där jag för flera år sedan hakade upp mig på vissa ord som jag inte kunde tyda och det här är två av dem.
Den här gången behöver jag hjälp med en dödbok i Vreta kloster i Östergötland. Året är 1740, sidan 274, bild 146, vänster sida, 3:e stycket: Nils Arwidsson 24/8, på 10:e raden efter texten: "8 månader .... ........... blef siuk", där är två ord som jag inte lyckas tyda, det ena börjar med lifs...... . Blir som alltid så tacksam för hjälpen, den är ovärderlig.

Stort tack på förhand // Annette Andersson

2023-11-25, 15:21
Svar #1

Utloggad Mats Kindahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 15:21
    • Visa profil
Hejsan, jag tycker att det står "utan lifsfrucht".
Hälsningar Mats

2023-11-25, 15:50
Svar #2

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:39
    • Visa profil
Hej Mats, vad kul, jag tyckte också att det stod "lifsfrucht" men tänkte att nää, det kan inte vara rätt. Jag förstod att han levde utan livslust, livskraft eller något  liknande men kunde inte hitta rätt ord. Man har ju lärt sig under åren, att olika präster har olika uttryck för saker och ting, för att inte tala om alla särskrivningar som förekommer och ställer till det ibland. Jag är så glad att du kunde hjälpa mig, så stort tack! Nu kan jag slutföra renskrivningen av Nils Arwidssons dödsruna!

Med vänlig hälsning// Annette Andersson

2023-11-25, 16:09
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Du tycks ha missuppfattat innebörden av begreppet livsfrukt.

”… lefde med henne (hustrun) i 2 år och 8 månader, utan lifsfrucht” betyder att äktenskapet var barnlöst.
Hälsar vänligen
Maud

2023-11-25, 18:58
Svar #4

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:39
    • Visa profil
Hej Maud, det är med skammens rodnad på mina kinder som jag har tagit del av ditt svar! Det är ju självklart så här i efterhand, men den tanken föresvävade mig inte ens, eftersom Nils var 74 år när han gifte om sig (vilket i och för sig inte är något hinder att än en gång skaffa barn) men det var just det här att han gifte om sig med den "gamla" pigan Carin, som gjorde att jag inte ens var i närheten av att uttrycket gällde barn, jag hade inte heller hittat några barn i födelselängden. Jag är jätteglad att du hörde av dig så att jag kan ändra i mina papper. Är så tacksam för både din och Mats hjälp!

Med vänlig hälsning // Annette Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna