ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad göra - bouppteckning saknas.  (läst 135 gånger)

2023-11-23, 08:29
läst 135 gånger

Utloggad Michael Åhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 20:23
    • Visa profil
Min morfars mors syster hette Selma Sofia Ekström f. 1870-06-11 i Kungsholms församling -- d. 1913-10-07 i Uppsala Domkyrkoförsamling (Dragarbrunnsgatan 19). Hon var ogift.

Jag kan inte hitta någon bouppteckning efter henne, vilket är lite märkligt.

Dels för att hon hade en rörelse, en fotoateljé, del för att hennes bror, som också bodde i Uppsala (de delade tidvis lägenhet efter hans skilsmässa), var "förvaltare" och därmed borde ha koll på saker och ting...tycker man.

Jag är medveten om att det fanns en typ av förenklad bouppteckning när inga tillgångar fanns (hette det "fattigintyg", eller liknande?) och att dessa inte alltid är lätta att hitta. Men nu hade hon ju sin affärsverksamhet, så en dylik borde inte ha varit aktuell.

Som gammal inbiten fotograf är jag mycket intresserad av vad inventarierna i hennes fotoateljé kan ha bestått av.

Har ni några tips, eller tankar på vad jag kan ha missat?

PS. Har försökt få hjälp med detta tidigare, för länge sedan, men gör ett nytt försök nu. Vem vet...

https://fotografregistret.se/selma-ekstrom/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna