ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlyser information  (läst 65 gånger)

2023-11-22, 16:14
läst 65 gånger

Utloggad Emelie Nyrén (fd Adler)

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-01-05, 15:34
    • Visa profil
Hej,
Jag har två frågeställningar.

En släkting; Greta Johanna (o.ä) föddes 26 juni 1903 Uppsala av mamman Anna Elida Löf (f. 4 juni 1881 i faringe, Uppsala). Greta föddes oäkta och senare har man skrivit att den man hon gifter sig med sedan, en Johan Rudolf Rosenberg ska vara hennes pappa men detta tror jag inte.

Anna Elida födde även en dotter år 1900; Lily och hon födde även en son Anders Gustaf Löf 1901.

Det som är underligt är att hon skickar Greta Johanna till fosterhem någon gång mellan 1903 och 1910 till en familj som heter Hörnstedt. Jag vet inte om hon placerades direkt där eller om hon hamnade på barnhus. Mamman skickade även Anders Gustaf till ett barnhus 15 Jan 1902 och därefter antagen till barnhusbarn 22 maj 1902 och han var på Gillberska barnhemmet i Uppsala.

Så Anna Elida skickar sina två ”äldre barn” till barnhus/fosterfamilj men inte den första dottern Lily.
Mamman gifter sig år 1905 och då anger man Johan Rudolf Rosenberg men han har inte funnits med i bilden innan dess så jag tror ej han är pappan.

Greta Johanna är kvar i sin fosterfamilj tills att hon är ungefär 15 år och därefter flyttar hon ”hemifrån”. Hennes bror Anders Gustaf dör 15 år gammal.

Greta nämns i olika arkiv med olika efternamn:

Greta Johanna Löf (mammans efternamn)
Greta Johanna Rosenberg (mammans mans efternamn)
Greta Johanna hörnstedt (fosterfamiljens efternamn)
Greta Johanna Pettersson (gretas mans efternamn)

Jag har fått hjälp att leta efter Greta i Uppsalas stadsarkiv men hon hittas inte där.

Mina frågeställningar är:
Vem var Greta Johannas biologiska far?
Varför skickades Greta (och hennes bror) men inte äldsta dottern Lily?

Otroligt tacksam för hjälp.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna