ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lottdragning vid arvsskifte  (läst 105 gånger)

2023-11-20, 10:25
läst 105 gånger

Utloggad Anders Gradin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:16
    • Visa profil
Hej
I min forskning stötte jag på att min farfar och hans två bröder drog lott om vem som skulle överta jordbruket på 1880-talet efter sin far. Frågan har säkert ställts tidigare, men varför tillämpades denna metod vid arvskifte och varför är det typiskt för Ångermanland?

MVH
Anders Gradin

2023-11-20, 10:45
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Jag har egentligen inget svar på din fråga, men i min släkt i Medelpad så har det förekommit flera gånger.

1801 - lottdragning mellan 4 barn, nr 3 vann
1840 - 6 barn - nr 3 vann
1875 - 10 barn - nr 10 vann
I samtliga fall är det en dotter som fick ta över gården och det innebar också att man tog hand om föräldrarna.




2023-11-20, 10:56
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Det är på det viset de har gjort i Ångermanland sedan åtminstone 1600- och 1700-talet när det finns Domböcker som förtäljer hur överförandet från ena generationen till nästa gått till.
Det behöver inte bli som lottandet utfaller. Den som vinner lotten kan även sälja sin Hemmansdel till en annan i syskonskaran.

Tycker de inblandade att förfarandet fungerar så fortsätter de.
Det finns andra seder som används i andra delar av landet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna