ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Susanna Carlsdotter  (läst 117 gånger)

2023-11-19, 18:17
läst 117 gånger

Utloggad Karin Engström Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Ber om ytterligare hjälp om modern Stina Christoffersdotters födelse församling, jag har en källa där hennes syskon och föräldrar finns: Madesjö kyrkoarkiv, Husförhörslängder,A I/4 (1782-1801) Sidan 208. Hon är mamma till sönerna Jonas och Olaus i en tidigare fråga jag ber om hjälp om!

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig!
Karin

2023-11-20, 11:50
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2362
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:12
    • Visa profil
Hej Karin


Jag har inte hittat Stina eller något av hennes syskon födda  i Madesjö. Du får försöka att följa henne baklänges i de husförhören från där som hon har sina två barn. Hon kan vara född på någon helt annan plats än Madesjö det kan ju stå någon plats för hennes födelse i ett husförhör.


// Ulla :-)

2023-11-20, 12:32
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:56
    • Visa profil
Jag har sökt i PLF Oskarshamns databaser som täcker Kalmar län plus (delvis) Jönköpings, Kronobergs och Östergötlands län (jag har dock inte tillgång till Ölandsdelen).

Databaser kan förstås alltid rymma felaktigheter men jag hittar ingen Stina eller Christina med föräldrar Christopher Olofsson och Susanna Carlsdotter.

Men det händer att födslar kommer bort och aldrig skrivs in i födelseboken.

2023-11-20, 14:06
Svar #3

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:43
    • Visa profil
Stina är född i Blöteskog Sg, Älghult 1775-09-12, dotter till Christoffer Olsson och Susanna Carlsdotter.
Familjen flyttade till Appleryd, Madesjö där Stina var bosatt vid vigseln med Peter Olsson 1801-10-23.
Peter kom då från St. Idehult, Madesjö.
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna