ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda text i vigselbok  (läst 85 gånger)

2023-11-17, 13:55
läst 85 gånger

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 14:58
    • Visa profil
Nu behöver jag er proffsiga hjälp igen! Trots att jag har gått kurser i släktforskning, har alla läroböcker om ämnet, böcker med gamla bokstäver och forskat i så många år, så fastnar jag i vissa texter. Ofta går det att tyda texten när det gäller sammanhanget, jag brukar också skriva av texten och då brukar det lossna, men icke denna gång. Den här texten, avser vad jag förstår, ett lägersmål. Det gäller en vigsel i Vreta kloster år 1661 och finns i vigselboken på bild 71, sidan 120, vänster sida, andra stycket, som börjar: Den 24 aprilis vigdes Arfvid Nilsson och Brita Andersdotter.....osv.
Alltid lika tacksam för er hjälp!

Med vänlig hälsning // Annette Andersson

2023-11-17, 14:51
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 18:18
    • Visa profil
Förslag till tolkning.
 
den 24 Aprilis wiges Arfued Nilsson och Brita Andersd. Rytmästarens i
Högby Nils Jonssons legohion, huilcka medh lägersmåhl sit (ä)chtenskap
begynt hafua, för theras armods skuld förskontes the medh böther, at the
alenast en k. ? gifwa til kyrckian.

2023-11-17, 15:06
Svar #2

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 14:58
    • Visa profil
Hej Kalle, tusen, tusen tack för hjälpen!! Nu ser jag också var problemet ligger i med att tyda texten, det är alla dessa "extra konsonanter" som ställer till det.

Tack än en gång!

Annette Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna