ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Andersson Lassamåla 1702  (läst 765 gånger)

2023-11-15, 15:21
läst 765 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej
jag forskar på Per Andersson, Lassamåla, född 1702. I födelsenotisen står fadern Anders Lassamåla.
Jag har tagit hjälp av lovkullen.net för mantalslängder. De brukar vara av bra kvalitet.
Här finns Anders Jacobsson med hustru från 1699 tillsammans med Olof Svensson.
Anders gifter sig med Ingeborg Olofsdotter Lassamåla. Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 54 Sida: 99
Antar att Ingeborg är dotter till Olof Svensson. Har inte kollat detta ännu.
Det som är lite besynnerligt och gör att det inte riktigt stämmer är att Anders Jacobsson är angiven i mantalslängd fram t o m 1702.
Sedan är det endast Anders under 1703 och 1704 för att 1705 bli Anders S.
Sedan blir det Anders Svensson fram t o m 1714 och därefter änkan.
Det finns en Anders Lassamåla död  3 söndagen efter påsk 1714.  ArkivDigital: Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 95 Sida: 181
Det finns några syskon till Per. Maria född 1714-10-30, Jacob född 1707-04-07, Jaen 1710-03-13 och Sven född 1712-11-23.
I samtliga födelsenotiser anges fadern Anders i Lassamåla utom för Sven som jag tolkar till Anders Ols i Lassamåla. ArkivDigital: Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 122 Sida: 235
Jag antar att i o m att inte efternamnet anges så är det endast en Anders i Lassamåla. I vigselnotisen är det Jacobsson och även de första åren i mantalslängderna,
Per har själv barn som är döpta till Jacob och Maria.
Jag antar att Anders Jacobsson och Ingeborg Olofsdotter är föräldrar till Per och hans syskon, även Sven
Jag har inte hunnit följa upp tipsen, men Ingeborg skulle dött i Ödevata 1747. Per har gård i Ödevata 1733 efter att gift sig och "byter" den mot gården i Lassamåla 1734, där en Anders Nilsson brukat den. Anders Nilsson har en son Olof Andersson som brukar gården i Ödevata 1747. Kan Ingeborg Olofsdotter på något sätt vara släkt med med Olof Anderssons familj?

Många frågor

Tacksam för all hjälpa att kunna bekräfta eller på annat sätt bringa klarhet.
Claes

2023-11-17, 16:11
Svar #1

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej,
har nu sett att efter Anders död 1714 så gifter Per Anderssons mor Ingeborg Olofsdotter om sig 1716 med Anders Nilsson.
Kan kanske bidra med en ledtråd framåt?

Mvh
Claes

2023-11-18, 11:14
Svar #2

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Tack för dina vänliga ord om mina mantalsavskrifter. Tyvärr växlar väl kvaliteten, så att de jag skrivit av senare är betydligt mer korrekta än de första som jag skrev av (Kåraböket). Men Lassamåla tillhör de senare, och jag har precis dubbelkollat några längder för att se om där verkligen står Anders Svensson, vilket det gör (även 1714 där jag tidigare satt ett frågetecken)

Men det står definitivt Anders Jacobsson fram t o m 1702, så din Per Andersson bör ju vara hans son. Likaså verkar det väldigt troligt att gossen Jacob som föds 1707 är son till Anders Jacobsson.

Anders Svensson skulle möjligen kunna vara en ung morbror till Ingeborg Olofsdotter, vars far hette Olof Svensson och var bonde i Lassamåla 1671-1698. Men det är ju en gissning. Å andra sidan så står det faktiskt bara att Anders i Lassamåla dör 1714, så det skulle ju teoretiskt kunna vara så att Anders Jacobsson dör tidigare, och Ingeborg gifter om sig med Anders Svensson. Hmm. I så fall var hon gift med tre olika Anders...

Jag vet inte varifrån Anders Jacobsson kom, men några av barnen har dopvittnen från Mortorp, t ex sonen Sven f 1700 som har Håkan i Pukebergsmåla, Mortorp, som dopvittne. Maria f 1704 har hustru Kirstin i Kroksjö (finns Kroksjö i såväl Madesjö som Mortorp). När samma Maria dör är hon änka i Skärvet, Mortorp.

Ingeborg Olofsdotter har en syster, Gertrud, som gifter sig med Per Åslesson i Kullen. Gertrud dör redan omkring 1703.

När Anders Jacobsson? dör gifter Ingeborg om sig med Anders Nilsson från Ödevatsmåla. Denne Anders är son till bonden Nils Olofsson i Ödevatsmåla. Han har en syster Ingrid som är gift med en Per Andersson. De finns som inhyses i Ödevatsmåla efter att de sålt sin gårdsdel till Anders 1735:

"Småprotokoll ht 1735
Uppå Anders Nilssons begäran i Lassamåla beviljades honom tingsrättens sköte- och fastebrev på 1/3 av 5/8 skattekronohemmanet Ödevatsmåla, detta härad och Wissefjärda socken, som han med nöjaktig lösen lämnade sig tillhandlat och sin svåger och syster Pär Andersson och Ingrid Nilsdotter i Ödevatsmåla d 2 maj 1732 varandes denan 1/3 av 5/8 skattecronohemmanet Ödevatamåla härå tinget uppbudet 3 ggr etc."

"Din" Per Andersson bor också i Ödevatsmåla helt kort i samband med att han gifter sig med Maria Persdotter. De får där dottern Kirstin, f 1733. Året därpå föds sonen Anders i Lassamåla.

Ingreborg Olofsdotter och Anders Nilsson får ett gemensamt barn, sonen Olof Andersson f 1716 i Lassamåla och död 1761 i Ödevata.

Om Ingeborg Olofsdotter och hennes barn har jag följande notering från småprotokollen:

"Södra Möre småprotokoll ST 1737
Ingabor Olofsdotter i Ödevatamålan uti vittnens närvaro d 1 maj nästl upprättade testamente och förordnande upplästes, som innehåller, att dess son Sven Andersson, som alltid visat henne tro hc lydnad, skall, utan framdeles åtal, behålla 1/3ding i 1/4del skattekronohemmanet Lassamåla, som hon emot sin mann inköpt av kongl. Majt och crona, vilket efter Sven Anderssons begäran genom länsmanne wälaktad Eric Sahlsten avfördes till den kraft som lag förmår."

Detta måste vara sonen Sven, f 1700. Han är dräng hos Per Andersson i Lassamåla 1737-1738, men försvinner därefter ur rullorna. Vet ej var han blev av.

Ingeborg dör 1747-03-15 i Ödevatsmåla.

Vänliga hälsningar
Marie







2023-11-18, 16:21
Svar #3

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej o tack för ditt "jättesvar"
det mesta har jag väl också nu kommit fram till och man kan se hur Per byter gård med sin mor och svärfar, 1734.

En fundering jag har på Jacobsson/Svensson är om det kan vara en felskrivning. Ingeborgs far hette ju Olof Svensson och om det blivit tankegroda. Värre felskrivningar har jag sett. ;D  Det stämmer bra med Anders död och Ingeborgs andra gifte. Annars tre giften med olika Anders, som du säger, men hittar inga dödsnotiser eller vigselnotiser i övrigt.

Jag ser att Per Andersson fanns på Ödevatamåla 1729 och då med hustru. Kan det vara en annan Per? Eftersom Per gifter sig 1732 och om han skulle varit gift tidigare så skulle han nämnts som änkling i vigselnotisen.

Intressant med Per Jacobssons härkomst och systern Gertud och sonen Sven.

Tack för hjälpen
Mvh
Claes

2023-11-18, 21:54
Svar #4

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,

Nja, jag tror inte att häradsskrivaren skulle göra en tankegroda mellan Jakobsson och Svensson som upprepade sig i så många år. Om han gjort fel i ett eller två år, men det är alltför lång tid tycker jag. Jag vet faktiskt inte vad jag tror om det hela, det är jättekonstigt.

Det fanns två Per Andersson i Ödevatsmåla. Dels Per Andersson som var gift med Anders Nilssons syster Ingrid - se utdrag ur småprotokoll i min föregående post - och dels "din" Per Andersson, som bara bodde där ett år som nygift. Om du tittar bland födda i Ödevatsmåla 1733 så hittar du två små flickor födda med bara några veckors mellanrum: Marja f 1733-03-04, dotter till Per Andersson och Ingrid Nilsdotter, och Kirstin f 1733-03-26, dotter till Per Andersson och Maria Persdotter. (det framgår av dopvittnena att det var Kirstin som hörde hemma i Lassamåla). Redan 1704 var "din" Per Andersson tillbaka i Lassamåla och fick fler barn där.

Anders Nilsson hade för övrigt en syster till, Kirstin Nilsdotter, vigd 1707-06 med Per Persson i Norra Gusemåla.
Det kan kanske vara bra att ha i åtanke om du är på jakt efter lämpliga Maria Persdöttrar från Gusemåla. Visserligen får Kirstin och Per ingen dotter med detta namn enligt födelseboken, men det är stora glapp i deras barnaskara, så kanske några barn aldrig blev inskrivna. (Jag har inget faktiskt belägg för att Per Anderssons fru var barn till detta par, men det är en hypotes som verkar ganska rimlig)

Mvh
Marie

2023-11-19, 07:19
Svar #5

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Tack,
spännande. Jo Maria Persdotter är ju intressant som Pers hustru.

Satt o sökte lite på vinst o förlust i Mortorp, mantalslängd 1686 och AI:1 (1688) o hittade en Jacob Persson med en son Anders
i Österhultsmåla. Får se om det kan leda vidare

Mvh
Claes

2023-11-21, 19:11
Svar #6

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej
en fundering angående Ingeborgs son Sven, född 1700. Jag tror han dör i späd ålder.


Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 76 Sida: 143¥
Döda 1701¥
Dom 2 Epiphane Anders son i Lassamåla  3 ??

Borde i o f s vara 4 månader, men texten är svårtydd. Kan de fått ett barn straxt efter vigseln, så det är 3år?

Sen föds en son 1712 i Lassamåla, döpt till Sven.


ArkivDigital: Vissefjärda (G, H) C:1 (1696-1735) Bild: 122 Sida: 235
Födda 1712 ¥
dom 23 post Trint Anders Ols i Lassamåla son Sven ¶
mv klockaren Petter Staffansson ¥
qv hustru Ingeborg Torsjö, pigan Ingri Kroksjö? hustru Kerstin i Lassamåla

Lite kryptiskt med "Ols". Det var ju Anders Jacobsson resp Svensson vid den tiden i Lassamåla.

Lite för många frågetecken :D
Mvh
Claes

2023-11-23, 16:48
Svar #7

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Per Andersson (1702-1761) i Lassamåla hade en bror Sven Andersson, som var bonde i Västra Alsjö, Mortorp.
Han dog 1751 i Västra Alsjö i en uppgiven ålder av 40 år, vilket skulle kunna tyda på att han var identisk med den Sven Andersson, som föddes 1712 i Lassamåla.
Sven Anderssons hustru hette sannolikt Kerstin och var 1747 dopvittne hos Per Andersson i Lassamåla och 1750 hos Olof Andersson i Ödevatsmåla.


Anders Jakobsson i Lassamåla hade en trolig syster vid namn Sigrid Jakobsdotter. Hon vigdes 1700 i Mortorp som änka i Björnasjö, Mortorp med änklingen och bonden Håkan Olofsson i Pukaberg, Mortorp.
Hustrun Sigrid i Pukaberg var 1707 dopvittne hos Anders Jakobsson i Lassamåla.

2023-11-24, 17:47
Svar #8

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Tack Jörgen,
Sven stämmer bra med att han var troligen dräng 1737-38 hos Per i Lassamåla och 1744 nämns han i mantalslängd för Västra Alsjö. Åren -41- -43 saknas.

Hade tankar på att Håkan Olofsson skulle kunna vara bror till Ingeborg.
Troligen finns han i Pukabergsmåla 1686, Håkan O och i JB 1700.
1704 är han i Pukaberg och då nämns han som Håkan Olofsson. Flyttar han från Pukabergsmåla till Pukaberg i samband med vigseln? Eller är det olika Håkan?
1707 är Sigrid i Pukaberg dopvittne, som du skriver och Håkan Olofson (Ollson) Pukaberg och Sigrid Jacobsdotter gifter sig 1700.
Men även när Per föds så är en Håkan dopvittne, men får inte ihop orten, läser det som Buggetorp. Buggehult finns ju och Gunnil som också är dopvittne kommer därifrån, men det ser ut som om de skrivit torp och ändrat till hult?

Mvh
Claes





2023-12-05, 14:26
Svar #9

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej igen,
har försökt bena vidare på Maria Persdotter och funnit en del, men det blir väldigt mycket data o lätt o hamna på villovägar. Det forskas ju från olika håll och jag har lånat information från andra forskare och försökt lägga ihop det med min egna. Tacksam för all hjälp och synpunkter på ev felaktigheter

Maria Persdotter död 1782 80 år. Hon bör vara född runt 1702.
 Det finns ingen födelsenotis. Många dopvittnen från Gusemåla Norragård drog först till sig mina blickar, men min teori är att hon är dotter till Per Jönsson och Gertrud Andersdotter i Gusemåla Södergård.
 
 Hon gifter sig 1732 med Per Andersson, Lassamåla. Hon ska då ha varit piga i Gusemåla.
 De får 12 barn och dopvittnena brukar kunna ge en vink om släktskap.
 1733 föds Maria och dopvittnen är Jacob i Lassamåla och Maria i Skärvet, Mortorp.
Jacob är Pers bror och Maria är Pers syster och hon gifter sig 1731 med Anders Svensson i Skärvet.
 
 1734 föds Anders och dopvittnen är Jon i Gusemåla, Olof i Pukeberg, h Ingrid i Pukeberg, Mortorp och pigan Maria i Ingelsmåla.
 Jon är Jon Persson i Gusemåla Norragård. Olof är troligen en son till Håkan Olofsson och Sigrid Jacobsdotter som kan vara ett dubbelgifte med Pers föräldrar, Anders Jacobsson och Ingeborg Olofsdotter. Pigan Maria ?
 
 1736 föds Maja eller Maria och dopvittne är dr Sven i Ödemåla, troligen Pers bror och hustru Anna i Torsjö. Troligen Anna Mikaelsdotter gift med Olof Håkansson.
 
 1738 föds Per och dopvittnen är Anders i Gusemåla Norragård, drängen Olof i Gusemåla, hustru Ingrid i Alsjökulla och pigan Karin i Alsjökulla.
 Anders Persson i Gusemåla Norragård är bror till Jon Persson ovan. Olof är troligen son till Per Persson och Ingrid Nilsdotter i Gusemåla Norragård. Ingrid är då syster till Pers mors make Anders Nilsson i Ödevata. Hustru Ingrid i Alsjökulla är troligen gift med Inge Månsson och Karin kan vara deras dotter.
 
 1740 föds Ingrid och dopvittnen var Olof i Ödevata. Pers halvbror och Karin i Buggehult.
 Karin Staffansdotter gifter sig 1738 med Jöns Persson från Gusemåla. Jöns är troligen en bror till Maria.
 
 1742 föds Olof och dopvittnen är Sven Persson i Fiddekulla och hustru Maria ?. Dessa är frågetecken.
 
 1745 föds Stina och dopvittnen är Petter i Ödevata och hustru Ingrid i Lindehult.
 Petter eller Per är troligen son till Per Persson och Anna i Ödevata. Han var gift med Gertrud Gummesdotter i S Målatorp. Ingrid var troligen gift med Anders Persson i Lindehult och dotter till Anders Persson i Gusemåla Norragård.
 
 1747 föds Peter och dopvittnen är Per Gummesson (Germundsson) i Stolpabäck och hustru Kerstin i Alsjö.
 Kerstin kan vara Kerstin Staffansdotter gift med Gumme Håkansson, syster Botils Per Gummesson  är från Alsjö eller hustru till Sven, Pers bror i Västra Alsjö, Mortorp.
 
 1749 föds Jacob och dopvittnen var Börje i Gusemåla och hustru Kerstin i Gusemåla.
 Börje var son till Anders Persson i Gusemåla Norragård. Troligen är det också Kerstin Persdotter fr Lindeshult g med Petter (Per) Ingesson i Gusemåla Norragård.
 
 1751 föds Maria och dopvittnen var Sven Månsson i Alsjömåla och hustru Anna i ??. Sven Månsson var gift med Gunilla Johansdotter ifrån Knappsmåla.
 
 1754 föds Nils och dopvittnen var Mattis Nilsson i Rukebo och hustru Lisbet i Torsjö.
 Mattis var född i Skuteryd och först gift med Karin Nilsdotter ifrån Fiddekulla och i ett andra gifte med Gertrud Jonsdotter i Rukebo. Elisabet är troligen Elisabet Tryggesdotter, född i Hallasjömåla och i ett första gifte med Per Johansson i Björnabygden och senare med Henric Olsson, Torsjö.
 
 1756 föds Jonas och dopvittnen var Nils Persson i Korpemåla och hustru Elin i Ödevata.
 Nils var troligen född i Korpemåla och gift med Ingeborg Bondesdotter. Hustru Elin är gift med Olof Andersson, Pers halvbror.
 
 Mycket pekar här på Gusemåla Norragård, men om jag tittar på var Maria är dopvittne så tappar jag den tråden. Tror personerna i Gusemåla Norragård var vänner och kanske släkt längre tillbaka.
 
 Jag har lånat uppgifter från andra forskare och kontrollerat en del och kommit fram till:
 
 att Maria var dotter till Per Jönsson och Gertrud Andersdotter i Gusemåla Södergård. Per skulle varit född i Brunamåla, Långasjö socken och Gertrud var troligen dotter till Anders Larsson i Gusemåla Södergård. De gifter sig 1701.
 
 Det saknas födelsedata, men följande barn kan de haft:
 Maria född 1702, Ingrid född 1709, Botil född 1710, Inger född 1712, Jöns född 1718 och Karin född 1720. De gifter sig 1701 och det känns som om det fattas några barn fram till 1709 så Maria kan ju passa in.
 
 För Ingrid, Inger och Karin har jag inte hittat mer uppgifter.
 Botil var gift med Per Gummesson ifrån Alsjö. De gifter sig 1731 och de bosätter sig i Gusemåla Södergård. Jag tror att Botil dör 1742. Per står som singel f o m 1743 i mantalslängden. De får minst 4 barn det sista 1738.
 
 Brodern Jöns gifter sig 1738 med Karin Staffansdotter från Buggehult. Karin är dopvittne till Marias barn, Ingrid 1740 och Maria är dopvittne till Jöns barn, Peter 1739.
 
 Maria var troligen piga i Ödevata 1730. Står då som dopvittne till Per Perssons barn i Bromboda.
 Per Perssons barn Per född 1733 kommer att bosätta sig på Gusemåla Norragård. Har inte sett fler kopplingar, men de första barnen brukar ha nära släkt som dopvittne, så
 
 Per Gummesson och Botil Persdotter får 1735 en son Gumme och då står Carl och hustru Ingrid i Gusemåla som dopvittne. Kan Ingrid vara en syster till Maria och gift med Carl Nilsson. Gården var tidigare delad på Per Jönsson och Sven Månsson, 1/2 mtl vardera.
 Carl Nilsson har Sven Månssons gård och Jöns Persson och Per Gummesson har delar Per Jönssons del.

Det blev mycket text o som sagt tar jag tacksamt emot alla tankar på rätt eller fel tänk.

Mvh

Claes

2023-12-06, 13:42
Svar #10

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Ja, det var mycket information och många tankar. Det var rätt länge sedan jag ägnade någon tid åt Gusemåla, så jag känner mig inte tillräckligt påläst för att svara på vare sig allt eller hälften här och nu.
Men, några tankar och några uppgifter i alla fall...

Jag har följande barn till Per Jönsson och Gertrud Andersdotter - uppställningen är dock ett par år gammal, och skulle kunna behöva revideras:
Botil f 1702-03
Botil f 1703-03
Ingrid f 1705-12
Ingrid f 1708-01
Ingrid f 1709-01
Botil f 1710-07 g m Per Gummesson från Alsjö, Vissefjärda
Ingiär f 1712-11
Karin f 1715-05
Jöns f 1718-03
Karin f 1720-12

Om denna uppställning stämmer är det ganska tätt mellan barnen även utan Maria.

I Vissefjärda hittar jag Maria som dopvittne på följande ställen:
1735 Per Andersson i Ödevatsmåla, dotter Ingeborg. Per Andersson är gift med Anders Nilssons (Lassamåla/Ödevatsmåla) syster Ingrid.
1737 Inge Persson i Torsjö dotter Karin. (Inge var son till Per Jonsson och Malin Ericsdotter i Lindehult. Per Jonsson född i Kroksmåla, där även Inge bodde en stor del av sitt liv).
1739 Jöns Persson Buggehult son Peter (Denne Jöns är sannolikt son till Per Persson från Gusemåla Norregård, se mantalslängder, g m Kirstin Nilsdotter, Anders Nilssons syster från Ödevatsmåla. Han är gift med Karin Staffansdotter. Per Jönssons son Jöns Persson är gift med först Elin Persdotter, sedan Ingrid Månsdotter.)
1743 Ödevatsmåla, Olof Anderssons dotter Maria. (Olof är halvbror till Per Andersson)
1745 Inge Månsson i Alsjökulla son Peter (Inges syster Karin är först gift med Sven Månsson i Gusemåla Södregård, därefter med Carl Nilsson från Krumstorp, som även är bonde i Gusemåla Södregård 1730-46)
1748 Åsle Persson Gusemåla Norregård (saknas i födelsebok men är av allt att döma son till den Per Persson i Norregård som är gift med Anders NIlssons syster  Kirstin från Ödevatsmåla. Han tar över gårdsdelen när Per Persson dör)
1751 Jöns Persson och Karin Staffansdotter i Buggehult dotter Karin (se noteringar ovan på honom)
1752 Peter Persson och Elin Svensdotter i Gusemåla son Peter. (Elin är dotter till Sven Månsson och Karin Månsdotter i Gusemåla Södregård)
1757 Båtsman Olof Persson Gryta och Botil Andersdotter i Lassamåla son Per
1760 Sven Olsson och Maria Persdotter i Ödevatsmåla (Maria, även kallad Marja, är dotter till Anders Nilssons syster Ingrid Nilsdotter och hennes man Per Andersson i Ödevatsmåla)
1762 Båtsman Peter Hök son Anders i Ödevatsmåla
1763 Torpare Per Ingesson och hust Gertrud Håkansdotter i Lassamåla dotter Lena
1765 Måns Krämare och Gertrud Larsdotters son Nils i Kammarbo


Jag har inga "bevis", men min magkänsla, särskilt när jag tittar på listan ovan, säger att Per Persson i Norregård som gifte sig med Anders Nilssons (Lassamåla/Ödevatsmåla) syster Kirstin Nilsdotter kan vara värda att studera närmare som potentiella föräldrar. Visserligen gifte de sig först 1707, men i min uppställning finns det ett glapp i deras barnaskara mellan 1708 och 1714. Maria "borde" vara född tidigare, enligt dödboken. Men hon var änka när hon dog, och eftersom hon saknades i födelseboken fick nog prästen fråga barnen hur gammal hon kunde ha varit... Då är det ju inte ovanligt att det slår fel på både fem och till och med tio år.
Värt att notera är att Kirstins mamma sannolikt hette Marja/Maria och då borde hon döpa en dotter efter henne. "Din" Maria Persdotter (som ofta kallas Marja bla när hon är dopvittne) döper en dotter till Kirstin.

Nu måste jag tyvärr ge mig iväg och är borta resten av dagen, så jag hinner inte läsa på mer av vad du skrivit just nu, eller försöka analysera vilka dumheter min text eventuellt innehåller. :)
Hoppas du kan ha lite nytta av uppgifterna i alla fall.
När det gäller Per Jönssons och Gertrud Andersdotters barnaskara ovan så får jag reservera mig med att det var flera år sedan jag gjorde sammanställningen, och där kan finnas misstag. Det finns ju mer än en Per i Gusemåla...

Vänliga hälsningar
Marie




2023-12-06, 14:08
Svar #11

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Tack för ditt svar!
mycket intressant. Alla de tidiga barnen har jag missat. Misstänker att de finns i dödboken, vilken jag inte gått igenom.
Det utesluter ju Per Jönsson som far.

Ska försöka sätta mig in i alla delar och jag ser en detalj jag missat och Jöns Persson gifter sig 1738 och i södergården står Jöns som singel även 1739. Så.....
Intressant. Hoppas få återkomma.

Tack än en gång
Claes

2023-12-09, 17:58
Svar #12

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Per Anderssons hustru Maria Persdotter (d. 1782) i Lassamåla födde barn mellan åren 1733 och 1756.
Jag tror att hon var f. (dp. 8/2 1713) i Norra Gusemåla och dotter till bonden där Per Persson (ca 1674-1744) och Kerstin Nilsdotter (ca 1686-1741), som vigdes 9/6 1707 i Vissefjärda.


I Marias och tvillingbrodern Pers dopnotis kallas fadern Per "Bersson"(?) = Börjesson(?).
En Per B. i Gusemåla hade även barnen Ingegärd, f. 1710, och Jöns, f. 1716.
Jag ser inte någon Per B. i Gusemåla i mantalslängderna under denna period och jag tror att han kan vara identisk med ovan nämnde Per Persson i Norra Gusemåla.


Maria Persdotter hade sannolikt en bror Jöns Persson (1716-1798), bonde i Buggehult, Vissefjärda och g.m. Karin Staffansdotter, och en bror Per / Peter Persson (1722-1795), bonde i Södra Gusemåla och g.m. Elin Svensdotter.
Åsle Persson i Norra Gusemåla var troligen, som Marie skrev ovan, även han en bror.

2023-12-10, 08:44
Svar #13

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Per Persson och Kerstin Nilsdotter känns riktigt som föräldrar till Maria. Alla pusselbitar faller liksom på plats.
Maria skulle ju varit 80 år när hon dog. Per o Kerstin gifter sig i juni 1707 och Ingrid föds i september 1708.
Jag har varit lite fundersam på Per Bersson. Han finns inte någon annan stans o barnen kuggar in i Pers och Kerstins barnaskara.

Jöns har jag också som son till Per och Kerstin. Han finns ju också upptagen i mantalslängden 1734.

Det är en Per Persson, den äldre som jag inte får till att passa in.
I mantalslängd för Gusemåla 1701 är det Per Jönsson 1 mtl
1702 så har Per Jönsson 1/2 mtl och Jon Persson h och Per Persson h 1/4 mtl vardera
1704 så är Per Jönsson undantagsman Anders Persson singel, Jon Persson h, unge Per Persson singel, gamle Per Persson h har 1/4 mtl vardera.

Unge Per Persson gifter sig ju 1707. Anders och Jon finns med som dopvittnen hos Pers och Marias barn.
Uppdelningen av gården känns ju som om det är 4 barn. Gamle Per Persson skulle ju kunna vara ingift.
Men jag har inte kunna få ihop gamle Per Perssons förhållande till övriga släkten.     

Hälsningar
Claes



2023-12-11, 01:58
Svar #14

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Om Per Persson den äldre har jag följande arbetshypotes:

I Bryniels Kinnerus uppräkning av pestoffer nämner han "Pers hustru och barn i Gusemåla".

Per Jönsson har 1 mtl Gusemåla Norregård fram till 1701.
1702 Har Per Jönsson bara kvar 1/2 mtl.
Jonn Persson med hustru har 1/4 mtl
Per Persson med hustru har 1/4 mtl. <- Denne Per
1704 blir Per Jönsson undantagsman.
Fördelningen ser ut enligt nedan:
Anders Persson, singel, 1/4 mtl
Jonn Persson, hust, 1/4 mtl
Unge Per Persson, singel, 1/4 mtl
Gamle Per Persson, hust, 1/4 mtl

Teoretiskt sett kan Per Jönsson ha döpt två söner till Per. Det är dock inte troligt. Det framgår av tidigare mantalslängder att Per Jönsson har minst en dotter. Troligare är alltså att den Per som är GIFT 1704 är en svärson till Per Jönsson.
1710 dör Ingeborg Persdotter i Gusemåla.
1711 verkar denne Per fortfarande ha en hustru, men det är peståret och mantalsskrivning är nog lite si och så. 1712 är han änkling.
Han gifter om sig 1714, sannolikt med Sissa Larsdotter.

1716 har Per Persson en andel i gården. 1716 brukas samma andel av Pers änka. Alltså dör troligen Per Persson den äldre vid denna tidpunkt.

Detta är alltså en arbetshypotes, som du får ta med en lagom nypa salt!!

För övrigt har jag samma tankar som Jörgen angående Per Broesson; att det troligen var Per Persson den yngre som fått detta tillnamn. 1713 känns lite sent som Marias födelsedatum, men som jag skrev förut så är det ju inte ovanligt att det blir en diskrepans på rätt många år när prästen ska försöka räkna ut hur gammal en person är som saknas i dödboken och vars jämnåriga inte längre är i livet.

Vänliga hälsningar
Marie


2023-12-11, 15:08
Svar #15

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
När Per Jönsson i Södra Gusemåla 1705 döpte dottern Ingrid var bl.a. Per Börjesson i Gusemåla dopvittne.
I dopnotisen 1710 för dottern Ingegärd kallas fadern Per Bergesson = Börjesson.


Bonden i Norra Gusemåla Per Persson d.ä. (d. ca 1716) gifte om sig ca 1713 med Sissa Larsdotter (ca 1681-1741), änka efter bonden i Båldön och Krukö Olof Larsson och senare omgift med bonden och änklingen i Rörsbo Staffan Brynielsson.
Per och Sissa hade gemensamma dottern Ingrid Persdotter (1714-1778), g.m. bonden i Djuramåla och Fiddekulla Sven Ingelsson / Ingesson.

2023-12-11, 16:06
Svar #16

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Intressant med Börjesson i Gusemåla och om det är Per Persson.
För 1705 i mantalslängden så är Per Persson den enda Per. Sven bör ju vara Sven Månsson som finns i både Norragården och i Södragården, I norragården är Per Persson d ä tillbaka 1706 för den gårdsdelen.
Jag antar att Per Persson är samma person som Per Börjesson och Per Bresson eller Per Boesson som några tolkat texten. Allt kuggar i lite för bra?

Jag tycker att bitarna har fallit på plats för Per Persson och Kerstin Nilsdotter och deras dotter Maria eller som Maria ofta stavas i Vissefjärda Marja. Har sett det på flera ställen.

Har nog hittat en son till Per Jönsson. Åsle Persson, Gusemåla gift i Långasjö med Ingerd Erngislasdotter 1698-05-29.
Jag har inte hitta några dopvittnen ifrån Gusemåla för deras barn. De bodde i Västra Kråksjö, Ljuder socken. Han dör 1725, då 52 år.
Han bör vara född runt 1673. Åsle känns då som ett familjenamn, med Per Perssons son Åsle.

Per Perssons son Åsle gifter sig 1747 med Karin Johansdotter från Bockabo Östra gård. I övrigt stämmer alla Maries uppgifter.
Funderar lite på båtsmännen och deras barn som Maria var dopvittne till. Var de släkt med Maria på något sätt?
Olof heter ju Persson, har inte hittat någon vigsel eller annan uppgift om honom. Peter Hök kom från Ingelsmåla och gifte sig med Gertrud Persdotter ifrån Lassamåla år 1750. Åldersmässigt skulle Gertrud kunna vara en dotter till Per och Maria, men svårt att hitta lucka i barnaskaran.

Hittade en Brita, död 1714 i Lassamåla. Kan detta vara Olof Svensson hustru? Skulle vara född runt 1735.


Angående stavning och namn så hittade jag ett dopvittne Gunilda från Gusjömåla. Söker jag på Gusjömåla så får jag upp Gusemåla. Misstänker att detta är en äldre stavning. Hoppas att jag återfinner dopnotisen.


Med vänliga hälsningar
Claes


2023-12-11, 18:14
Svar #17

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Är lite konfunderad på Per Persson d ä. Jag tror att det stämmer med att han är styvson till Per Jönsson.

1710 dör Ingeborg Persdotter i Gusemåla.
1711-09-18 så dör Pers hustru och barn i Gusemåla norragård.


Kan Ingeborg vara Jon Anderssons hustru i Södragården eftersom han är singel 1711?
Det stämmer inte heller Jon Andersson gifte sig med Elin Persdotter Karamåla.

Ursäkta att det blir lite tankar. Försöker resonera mig fram :D


2023-12-17, 18:36
Svar #18

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Börjar känna mig klar med Gusemåla norragård.

Per Persson d.y. var gift med Kerstin Nilsdotter och deras barn var
Ingrid f1708, Ingegerd f1710, Maria och Per f1713, Jöns f1716, Olof f1720, Per f1722 och Åsle.


Ingrid f1708 och Ingegerd f1710 skulle kunna vara barn till Per Persson d.ä.
Ingrid f1711 är dotter till Per Persson d ä. Dopvittne Kerstin Gusemåla är Per Persson d y hustru.

Genom koll av dopvittne mm så har jag kommit fram till att Per Persson d y:s far Per Jönsson hade följande barn,
Äldst är dottern Karin. Född 1657 enligt dödsnotis, men tror mer på runt 1660. Hon är gift med Håkan Carlsson i Skäveryd. Karin, Håkan och deras barn är dopvittne till Karins syskons barn.

Jon, f1668 först gift 1701 med Ingrid Jonsdotter och senare, 1731 med Kerstin Olofsdotter. Jon och hustru Ingrid kommer att bo i Gusemåla är dopvittne till flera syskonbarn.

Åsle, f1673, gift 1698 med Ingrid Erngislesdotter och kommer att bo i Västra Kråksjö, Ljuder socken. Åsles syster Ingierd är dopvittne till Åsles dotter Kerstin.

Per, f1674, gift 1707 med Kerstin Nilsdotter. De kommer att bo i Gusemåla. Många syskon är dopvittne till deras barn. Kerstin är dopvittne till Per Persson d ä dotter Ingrid f1711 och Per och Kerstin är dopvittne till Anders barn..

Kerstin, har inga uppgifter på när hon kan vara född. Hon är hustru 1704 och dopvittne till Jons dotter Botil. Troligen är hon gift med Per Persson d ä och dör 1711 bara månader efter att dottern Ingrid fötts.

Ingierd, f1680 gift 1697 med Per Andersson i Karamåla. Är dopvittne till Karins yngsta dotter Ingrid, f1701. Åsles dotter Kerstin, f1707.

Anders, f1681 gift 1709 med okänd och gift 1712 med Karin Börjesdotter eller Bergesdotter. Anders och Karin är dopvitte till Pers barn och Per och Kerstin är dopvittne till Anders barn. Även andra syskon och hustrur finns bland dopvittnen.

Ingeborg, f1684 och död 1710 är dopvittne 1704 till Jons dotter Botil.

Sissa, född omkring 1690? gift med Olof Persson i Karsamåla, Långasjö och är dopvittne till Jons dotter Botil 1704.

Alla uppgifter om dopvittne har jag inte tagit upp utan mer de som jag tycker binder ihop syskonen. Karin som troligen är äldst är antingen hon, Håkan eller något av deras barn dopvittne hos i stort sett något av alla syskonens barn.

Pers eller Kerstin Ps barn Ingierd f1710 har ett dopvittne som känns lite annorlunda Gunilda i Gusjömåla. Antar att Gusjömåla är en äldre stavning av Gusemåla och min fundering blir om detta Per Jönssons änka?
Jag har antagit att Ingierd är Per och Kerstin Ns barn eftersom fadern är Per Bergesson. Men När Per Perssons hustru dör 1711 så anges hustru och barn.

Alla födelseår på syskonen får man ta med en nypa salt då de är framräknade från dödsnotiserna

Jag känner mig färdig med Gusemåla Norragårds släkt runt 1700  :D
Tacksam för alla kommentarer som bekräftar eller kullkastar mina tankar.

Mvh Claes



2023-12-19, 12:41
Svar #19

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Av någon anledning har jag inte längre fått mejl från Anbytarforum när det varit nya poster i denna tråd, så jag har missat en del.

Några tillägg och kommentarer till det du skrivit om Per Jönssons barnaskara.
Kirstin Persdotter f ca 1678 d 1744-11-01 i Kallamåla, Långasjö, gift med Måns Persson från Karsamåla/Kallamåla.
Jag har satt Ingeborg död 1710-07-24 som trolig hustru till Per Persson den äldre.

De hustrur jag har till Per Jönsson är Ingrid, död 1698-04-10, Sissa Påfwelsdotter d 1700-03-11 samt Töre Persdotter, d efter 1705.

//Marie


P S Jag är själv ättling efter Anders Persson och Karin Börjesdotter






2023-12-19, 16:38
Svar #20

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Tack Marie för ditt svar,
Intressant o bolla banden lite, eftersom inget är solklart, men jag har tittat på Måns Persson och Kerstin Persdotter och deras barns dopvittnen och hittar inga samband.
Men det kan vara sånt som jag missat.

Men jag har utgått ifrån Jons dotters dop 1704, där hustru Kerstin Gusemåla är vittne tillsammans med Sissa och Ingeborg, båda från Gusemåla. Eftersom det inte står hustru för dem så utgår jag ifrån att de är pigor/döttrar.

Ingeborg dör/begravs 1710-07-24. Några rader ovanför finns hustru Marija Persdotter Gustafsbygd. Här anges hustru, men inte för Ingeborg, så jag antar som tidigare att hon är piga/dotter.

När Per Persson d ä noteras 1702 i mantalslängden så är det med hustru. Så även 1703 och 1704. Vet inte vad som händer 1705 då Sven Månsson verkar bruka Pers gård. 1706 är han dock tillbaka med hustru. Så är det fram t o m 1711 och 1712 är han singel.
Per Persson d y är singel 1704- 1707 och f o m 1708 med hustru.

1711-09-18 så begravs i norragården Gusemåla Pers hustru och barn. Detta stämmer med att Per d ä är singel 1712.

Dina avskrifter av mantalslängderna har varit till fantastisk hjälp. Jag tackar o bugar för det jobb du måste lagt ner.
O så är vi lite släkt också :D

Jag har fortsatt med Ödevatasläkten och jag antar att Per Andersson kommer ifrån Kammarbo och gifter sig med Ingrid Nilsdotter 1729 och detta år finns de ju med i Mantalslängden. 1733 och 1735 när döttrarna Maria och ingeborg föds så finns de i Ödevata, men sen slutar spåren.
Vad händer med familjen härefter?


Mvh
Claes


2023-12-19, 17:53
Svar #21

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Nej, inget är ju solklart, som du säger.

Men du har nog rätt i att Ingeborg då inte är Per Persson d ä:s hustru. Jag har inte uppmärksammat att där finns en dödnotis för hans hustru och barn från 1711. Tittar man i mantalslängden tror man ju lätt att Ingeborg är hans hustru.

Men när det gäller Kirstin undrar jag ändå om hon inte hamnade i Karsamåla/Kallamåla.

1707 gifter sig hennes syster Sissa med Olof Persson i Karsamåla. De finns inte i Karsamåla längre fram. Det dör en Olof Persson i Karsamåla 1708, men han verkar vara för ung och sannolikt inte gift eftersom hans fader omnämns. Jag har inte gjort några djupare försök att efterforska dem.

1710-08-07 gifter sig drängen Måns Persson, även han ifrån Karsamåla, med pigan Kirstin Persdotter i Gusemåla. De bosätter sig i Karsamåla Östregård och senare i Kallamåla. Ganska långt att hämta dopvittnen från Gusemåla, särskilt som barnen föds höst och vinter, och Sissa verkar ju inte vara kvar i Karsamåla längre.
Barnen, de jag har funnit är 4 flickor och 1 pojke, heter Karin, Elin, Ingeborg, Sissela och Per. Karin Ingeborg, Sissela och Per är ju alla namn som överensstämmer med Kirstins syskonskara (även om namnen är rätt vanliga).

När det gäller dopvittnet till Jon 1704 har jag tänkt att det är Kirstin Månsdotter i södregården som är dopvittne.

Mvh
Marie



2023-12-19, 18:18
Svar #22

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Den vigselnotisen för Måns o Kerstin hade jag letat efter, men det var lite kaos på sidorna för 1710 o 1711, så den hade jag missat.

Då är du nog på rätt spår där att Kerstin gifter sig med Måns i Karsamåla.
Jag hade inte heller koll på att Anders Håkansson gifte sig 1702 med Kerstin Månsdotter.
Det har blivit väldigt mycket data kring släkten i norragården.


Jag gjorde lite små försök att spåra Sissa o Olof men jag la heller inte ner nån större möda.

Då får vi sätta en okänd dotter till Per Jönsson som hustru till Per den gamle.

Mvh
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna