ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder bokstäverna och tecknen? Står G här för gesäll?  (läst 61 gånger)

2023-11-13, 12:13
läst 61 gånger

Utloggad Jonas Granberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 11:00
    • Visa profil
Hej"

Hittade personregistret för Sankt Petri och i det Åke Persson som ”(slaktar)gesäll”. Detta gjorde att jag gick tillbaka till de platser där jag hittat Åke Persson i HFL för att se om där fanns några ledtrådar. Min första tanke var att bokstaven G, som står framför Åkes namn vid ett par tillfällen skall utläsas som Gesäll. Utgår från att slaktar inom parentesen framför beror på att registrets sammanställare gissat att han var slaktargesäll i och med att han bor hos slaktaren Nils Stillman. Nedan följer de ställen i HFL för Sankt Petri där jag hittat Åke Persson, född i Lyby 1805. Det jag funderar över är främst betydelsen av bokstäver och tecken framför namnet.

1.   (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIa:41 (1824-1828) Bild 98 / sid 93; AID v103845.b98.s93): Hus 866 (C Möller): Det står ”Dr” framför Åke vid första noteringen. Vi andra noteringen av hans namn står det ”1.” framför Åkes namn. Personen ovanför har ett ”G” framför sitt namn.

2.   (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIa:7 (1827-1832) Bild 10 / sid 5; AID v103811.b10.s5); Hus 6-23 (E Bager); Vid första noteringen av Åke står ”1” framför hans namn. Det står ”1” även framför personen ovanför, men ”G” framför den ovanför denna. Sedan står ”G” i kolumnen längst till vänster – ser ut som det för alla tre. Dessutom står ”Se Slagtare Stillman” längst ut till höger

3.   (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIb:1 (1822-1831) Bild 92; AID v103857.b92); Hus 866 (C Möller); Ett streck ”–” framför Åkes namn. Samma för de tre ovan, men ”Dr” för den fyra rader upp. Sedan står det w längst till vänster framför Åke, liksom framför de fyra ovanför. 

4.   (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIb:1 (1822-1831) Bild 73; AID v103857.b73); Hus 6 (E Bager): Framför Åkes namn står ”w” och ”Dr”.

5.   (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIa:42 (1828-1832) Bild 124 / sid 113; AID v103846.b124.s113): Hus 863 (P Ståhle): Framför Åkes namn står ”1” och framför personen på raden ovanför ”G”, Det anges även att Åke flyttade till slaktare Stillman 1829. Finns även en notering längst ut till höger: ”E Bager”. Utgår från att anger att kom från E Bager när han flyttade in här. Stämmer även med det jag hittat i HFL.

6.   (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIa:29 (1828-1831) Bild 71 / sid 66; AID v103833.b71.s66): Hus 516 (N Stillman):  Det står ”1.” framför Åkes namn, och det står ”G” framför personen på raden ovanför. Sedan finns en överstruken notering ovanför 1an, som även är understruken. Kan inte tyda den. Det anges att Åke flyttar till Em Bager 1830, vilket stämmer. Och det är noterat P Ståhle längst ut höger, och det är därifrån han flyttar till slaktare Stillman.

Står G för gesäll? Vad betyder 1an framför Åkes och många andras namn? Har strecket betydelsen ibidem? Funderar även på vad w betyder?

Går det att hitta något mer material rörande slaktargesäller i Malmö vid den här tiden?

Mvh Jonas Granberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna