ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marks kompani (2)  (läst 113 gånger)

2023-11-10, 14:29
läst 113 gånger

Utloggad Linda Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 16:29
    • Visa profil
Hej, jag är inte så avancerad vad det gäller militaria och att finna information om det då jag har lagt mesta tiden på kyrkböcker. Dock är dessa uttömda numera så jag vill hitta ny historia att lägga till.
Skulle bli glad för lite tips.
Har en anfader, Erik Liedberg (Lidberg) Gustavsson född 1691 i Bollebygd som var korpral under en viss tid på 1700-talet.
Jag vet vart han varit stationerad och när men jag vill hitta mer information om vad han gjorde. Var han med och krigade? Gjorde han något bra/dåligt osv. Varför avslutades han som korpral?
Han var flyttad på till olika ställen under åren; Bollebygd, Töllsjö, Bollebygd, Sätila, Bollebygd.
Detta ska ha varit under Nordiska kriget men på ex. SVAR så finns ingen information om Marks 2a kompani från 1700-talet bara 1800 och framåt.
Han blev avskedad 1741 med orden Borttagen på högra sidan. Vad menas med det?


Vart kan jag hitta mer information?


Tack på förhand!

Linda

2023-11-10, 19:06
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:08
    • Visa profil
Jodå, generalmönsterrullorna finns även på SVAR, men de är jobbigare att hitta än på Arkiv Digital. Marks kompani hette dock Majorens kompani på den tiden. Här är 1719 års GMR, där Lidberg blivit degraderad från korpral i Strömstad, utan att det står vad han gjort:
 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028469_00245#?c=&m=&s=&cv=244&xywh=-455%2C280%2C3717%2C1998
 
Erik Gustafsson Lidberg var gift med en syster till en av mina anmödrar, så Kerstin Svensdotters släkt bakåt har jag mycket koll på. Lidberg själv var kanske bror till någon av mina anor, det vet jag inte på rak arm. Han förekom ganska ofta i domböckerna i olika ärenden, tillräckligt ofta för att jag genast skulle känna igen namnet. Jag kan leta upp några av de intressantare sakerna om du vill.

2023-11-10, 19:11
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 10:08
    • Visa profil
Ja just det, han var var bror till två av mina anmödrar faktiskt. Finns mängder av info om hans 1600-talssläkt att plocka fram ur domböckerna.
 
Jag har gått igenom generalmönstringsrullorna mellan 1714-1744 och han är med i varenda en, men det står inget spännande. 1744 står det "borktagen (borttagen?) i högra sidan, får avsked, gewäret och munderingen hemsändes till roten". Första ordet är osäkert, möjligen att han hade bråck i sidan? Han var ju då 50 år, vilket var mycket gammalt för en soldat på den tiden.
 
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028477_00107#?c=&m=&s=&cv=106&xywh=-155%2C1182%2C4719%2C2537

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna