ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schmidt  (läst 59 gånger)

2023-11-10, 11:37
läst 59 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Edle, Högachtade och Wähllagfarne Hrr Borgmästare och Råd
Hoosgående Bref, Daterat Ystedt den 17 passato är min k: hustru i händer lefwererat, från Een som sig kallar, Johanna Elisabeth von Schmidt, hwilken sig angifwer, att wara Moder till ett Min Sohns Hendric Schmidts Barn, och hotar, att på wederbörligit ställe, willia bewaka detta sitt Barns Rätt, emedan hon ingen Omwårdnad, hoos mig eller Min k: hustru finner, etc. Nu kan iag intet neka, att iag iu haft een sohn, benämbd Hendric Schmitt, men måste der iämpte beklageligen tillstå, att han genom sin Olydna och sidwördnat, brakt både Min k: Hustru och mig, der till, att Wij för längst, så mycket mera, slutet Honom utut wårt sinne, som Han sin öfrige Olydna och Ohörsambheet, emot Oss om syder förökt, medelst ett i Skåne, emot Wår willia och wetskap, ingångit giftermåhl, medh Een Oss alldeles obekant Person, med hwilken Han och skall aflat Barn, som mig är berättat, men så lytet som Wy funnit Oss skylldige, att wårda Oss om een Olydig Son, af hwilken Wy, samt alle wåra Anhörige, all förtret, skam och neesa haft, så litet åligger Oss och, att ehrkiänna någon af des afföda, om och någon sådan skulle finnas; /.../
/.../

Den högdtährade Magistratens Hörsamste Tienare
H Schmidt"

Källa: Ystads rådhusrätt och magistrat (M) FI:36 (1717) Bild 8940 (AID: v227383.b8940, NAD: SE/LLA/10214)


"Lijk som ära begrafne

1716
den 4 Martij Wälborne Hr Fäld Auditeuren Hindric von Schmidt som war 28 åhr gl."

Källa: Ystads Sankta Maria (M) F:1 (1713-1771) Bild 100 / sid 4 (AID: v112025a.b100.s4, NAD: SE/LLA/13489)


EÄ tab. 2
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Schmidt_nr_1238

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna