ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Wremp  (läst 198 gånger)

2023-11-09, 11:59
läst 198 gånger

Utloggad Gerd Waldemarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-12-22, 18:26
    • Visa profil
Hej! Jag är ny här på Anbytarforum och hoppas jag har gjort rätt. Det jag undrar över är släkten Wrimp i Färlöv. Jag har kommit till Åke Wrimp född 12 december 1746, var är osäkert, men han dör i Färlöv 1807. Varifrån kommer namnet Wrimp och vilka var hans föräldrar?
Dödboken Färlöv (L) AI:3 (1782-1816) Bild 2050 / sid 201

2023-11-09, 19:15
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:42
    • Visa profil
Här finns en uppgift om Åke Wremps föräldrar, utan annan källhänvisning än att det rör sig om personlig information så den kan inte kontrolleras:
http://www.ripa.se/carl-erik/ny/alla/index.htm?/carl-erik/ny/alla/000/008/093.htm

Födelsebok för perioden saknas av någon anledning.

Här finns uppgifter om en timmermansålderman Wremp i Kristianstad (rulla ner till #451):
https://www.rotter.se/faktabanken/rotterarkivet/efterlysningar/1223-efterlysningar-400-499

En förbindelse mellan en timmerman i Kristianstad och en tunnbindare (bötkare) i Färlöv verkar inte helt otänkbar.

2023-11-16, 18:55
Svar #2

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Menar du inte att han dör i Norra Strö?


Föräldrarna i uppgiften utan källor verkar rimlig. Det finns bouppteckning efter Ola Rasmusson i Bjärlöv, där han i sitt sista äktenskap fått sonen Åke. Ola var först gift med en syster till Måns Wremp (födda i Axeltorp, Hjärsås), Hanna Jonsdotter. De är barnbarn till Ola Wrimp/Wremp på Glimåkra 4.
Ola Rasmussons son Anders i äktenskap 1 fortsätter med namnet Wremp och då kan man väl tänka att Åke tar samma namn som sin halvbror även om han inte tillhör den släkten, eller?
Du får rota runt i bouppteckningarna, där finns mycket matnyttigt när kyrkoböcker saknas. Kan inte ge dig något svart på vitt, bara en rimlighet...
Mvh Carina

2023-11-22, 13:52
Svar #3

Utloggad Gerd Waldemarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-12-22, 18:26
    • Visa profil
Tack för bra information.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna