ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravar som tillhör släkten  (läst 130 gånger)

2023-11-05, 21:25
läst 130 gånger

Utloggad Solvej Anna Franciska Åsell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:37
    • Visa profil
När man släktforskar så finns det ju en chans att gravstenen finns kvar på kyrkogården och jag tycker det har betytt mycket att gravstenen eller korset fanns kvar, fast den gravsatta levde för längesedan.

Den gravsatta släktingen är ju ändå en länk som utan den jag ej skulle existera.

Nu har jag sett att Järna Vårdinge Pastorat i Södertälje söker gravrättsinnehavare till flera större gravar.

Jag skriver namnen på släkterna senare och hoppas någon släkting kan stå som gravrättsinnehavare, kostar inget och gräsklipp kostar kanske 200:- per år om man vill ha det.

2023-11-05, 21:31
Svar #1

Utloggad Solvej Anna Franciska Åsell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:37
    • Visa profil

Från Vårdinge pastorat hemsida:

"Återtagande av gravrätt
Om sökandet efter anhöriga inte gett resultat efter minst två år avslutar vi det efter en sista noggrann kontroll. Vi har även en delgivning att anhöriga ska höra av sig, annars återgår gravrätten. Hör ingen av sig tas beslut att gravrätten ska återgå."

Framtida generationer i ens släkt kan uppskatta att gravar finns kvar, så även ur den aspekten tycker jag att man bör bevara de gravar till släktingar man finner under släktforskningen.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna