ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Matts Anderssons barn i Norrsalbo?  (läst 103 gånger)

2023-11-05, 08:25
läst 103 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag har svårt att hitta Matts Anderssons och Kierstin Olsdotters barn i Norra Salbo/Norrsalbo.

Jag har endast hittat sonen Pehr född 16 december 1699 (se skärmbild). Jag är släkt med dottern Brita som ska vara född 1695 enligt noteringarna när hon avled, dotter till Matts och Kierstin i Norrsalbo. Brita gifte sig 27 december 1719 med Olof Ersson på Sand (se skärmbild). Då var hon 24 år om hon föddes 1695.

Matts och Kierstin i Norrsalbo hade förutom Pehr och Brita barnen Olof, Matts och Margeta (först felskriven som Anna i ML) se skärmbild för ett par år av HFL. Fast jag har som sagt endast hittat Pehr som barn till Matts Andersson i Norrsalbo.

Bodde Matts och Kierstin någon annanstans innan Norrsalbo? De finns i 1711 års ML i Norrsalbo, före det saknas ML för Västerfärnebo så långt bak som till 1667. Även om jag skulle hitta paret i vigselboken men på en annan plats vet jag inte om det är rätt par, för Kierstin Olsdotter var också ett mycket vanligt namn i församlingen.

För det finns flera Matts Andersson i Västerfärnebo: en i Islingby, en på Heden bägge fick barn med andra namn än de för Matts i Norrsalbo i ML. Sedan fick Matts Andersson i Södra Ål (sönertvillingar 1696 varav ett var Pehr), Matts Andersson i Södra Grelsbo (dottern Margeta feb. 1697), vilket var fel plats, även om namnet var rätt. Matts Andersson i Södra Ål fick en dotter Brita i april 1697 vilket är rätt namn på dottern, men fel plats.

Vet någon var Matts Andersson och Kierstin Olsdotter bodde som fick barnen Pehr, Olof, Margeta, Matts och Brita? Dottern Brita ska alltså enligt dödboken ha fötts 1695 i Norrsalbo och familjen finns i Norrsalbo i de ML för 1711-1713, men inte den nästkommande som var 1749.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2023-11-05, 08:46
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Det här måste vara rätt par: Mats Andersson i Norrsalbo och Kersten Olofsdotter i Södra Grelsbo gifta i oktober 1692.

De andra Mats Andersson-s som gifte sig bodde på andra ställen och deras hustrus namn var ännu ingen Kierstin Olsdotter/Olofsdotter.

2023-11-05, 11:41
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Brita Mattsdotter saknas i födelseböckerna, det finns ingen annan förklaring. Varifrån namnet Brita kom ifrån vet jag inte, för jag har ännu inte ens hittat en dotter vid namn Kerstin efter mamman.

Matts Andersson och Kierstin/Kersten Olofsdotter/Olsdotter hade följande barn så lång jag kommit, födda:
1695 Olof
1698 Anders (saknas i HFL)
1699 Pehr
1702 Mattes
1704 Jöns (saknas i HFL)

Brita bör ha fötts 1696-1697 eller 1700-1701, inte senare för det skulle göra henne till barnbrud och det förekom sällan. Om så fick man skriva till kungs.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna