ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför intogs Valdo Hallsten till rannsakningsfängelset 1914?  (läst 147 gånger)

2023-11-04, 14:25
läst 147 gånger

Utloggad Lennart Hallsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 14:21
    • Visa profil
I en fångrullorna från Sthlms rannsakningsfängelse, https://app.arkivdigital.se/volume/v913039?image=110 finner jag en släkting, Fredrik Valdo Hallsten, som var intagen där i 11 dagar (23/12 1914 - 2/1 1915). I databasen Rotemannen 3 finns också en notering om detta: ”Å Ransakn Fäng 1915-01-01”,  men vad var orsaken till häktningen/fängslandet? Jag hittar inga uppgifter om honom i fängelsets kyrkoarkiv eller i Polisens remissdiarium (1850-1947) och inte heller i ArkivDigitals Polisunderrättelser. Var kan information finnas?

Hälsningar Lennart

2023-11-04, 17:20
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22005
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 17:08
    • Visa profil
Det framgår av sidan du hänvisar till att han, liksom de två männen antecknade närmast ovanför respektive under honom, satt inne för Böter. Om man inte kunde betala sina böter fick man tillbringa en viss tid i fängelse i stället. Varför han fått böter är inte noterat.
Hälsar vänligen
Maud

2023-11-04, 18:37
Svar #2

Utloggad Lennart Hallsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 14:21
    • Visa profil
Tack Maud

jo, jag antog detta att han inte kunde betala sina böter, men jag var närmast intresserad av varför han fick böter. Borde det inte framgå i någon källa vilken förseelse eller brottslig handling han hade gjort som renderade honom böter? Har du någon aning om var man i så fall man kan leta efter ytterligare information (utöver de källor jag nämnde)?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna