ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gjorde han sin forskning?  (läst 325 gånger)

2023-10-29, 20:39
läst 325 gånger

Utloggad Britt-Marie Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:15
    • Visa profil
Har fått låna en mycket omfattande antavla som min mans släkting gjort och nu ska jag använda mig av materialet.
Här sitter jag med Riksarkiv, Arkiv Digital, Ancestry osv och letar enkelt och snabbt fram det jag behöver. Men hur
gjorde han? Han bodde i Bräkne-Hobytrakten, var född 1917 och hade ett lantbruk men på ledig tid släktforskade han fram till 1985. Hur gjorde han för att få fram sitt material? Vilka ställen fick han ta sig till? Mikrofilm? Lite historisk släktforskningsfakta skulle vara intressant för mig att ta del av.   

2023-10-30, 11:38
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5437
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:47
    • Visa profil
Han kan ha vänt sig till Landsarkiven. När jag började släktforska reste jag till Uppsala och Vadstena landsarkiv. Då fanns även uppg. på rullband på mitt bibliotek, men det var på -80-talet.

2023-10-30, 14:36
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det beror ju på när han gjorde den. Flera sätt fanns förutom att besöka landsarkiven. det första var nog att skriva till respektive församling och fråga eftersom kyrkböckerna fanns kvar länge hos dessa. Det var initialt bara de äldsta böckerna som skulle överföras till landsarkiven. Modernt material låg kvar. Många släktforskare i denna generation har efterlämnat omfattande sådan korrespondens.  Mot slutet av 40-talet kom mormonfotograferingen igång (1948–1963). Den blev tillgängliga som rullfilmer som krävde särskilda läsare. Stadsbiblioteken hade ofta sådana läsare och dit kunde man beställa kopior av filmer. Sådan verksamhet kan kanske kommit igång redan i slutet av 60-talet (även om Börje Furtenbachs klassiska släktforskarhandbok från 1971 inte nämner det) och var det i vart fall när jag började släktforska under 1970-talets första år. 1976 lanserade Genealogiska Föreningen en rullfilmsläsare för hemmabruk, den klassiska Vidiologen. Sedan överfördes rullfilmerna till mikrokort vilka var lättare att hantera. Detta bör väl att skett från första halvan av 1980-talet. Då kunde privatpersoner också köpa kopior av mikrokorten. I början av 00-talet sedan digitaliseringen som startade med Genlines scanning av rullfilmerna.
//Michael Lundholm

2023-10-30, 21:20
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:15
    • Visa profil
Tack för intressanta uppgifter.

Så mycket tid han måste ha lagt ner för att få fram alla sina anor förstår jag nu och det ligger kanske 20-30 års
forskning bakom det material jag nu fått till låns. Det är imponerande.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna