ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 575 cM, förälders kusin eller halvbror?  (läst 361 gånger)

2023-10-28, 18:55
läst 361 gånger

Utloggad Calle Flognman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 17:22
    • Visa profil
Öppen fråga till kunniga DNA-forskare, om tolkning av ett DNA-resultat.

Jag har låtit testa en nära släkting till min far. Testet visar 575 cM (8,1%) matchning med mig. Arkivforskning och muntlig kontakt med anhöriga ger två möjligheter, att detta är 1) min fars halvbror eller 2) min fars kusin. Så vilket är det?

MyHeritage som gjort testet anger i sin redovisning sannolikheten för förälders kusin till 84% och för förälders halvsyskon till 16%. Det blir jag inte klok på. Betyder det att 84% av testen som hamnar på 575 cM är en förälders kusin? Eller är 84% en uppskattning på släktskapets sannolikhet? Kusin som släktskap borde ju rent antalsmässigt vara långt fler än halvsyskon, så det kan vara helt värdelös information, dessa 84/16 %.

Jag antar att det kommer att bli svårt att skilja på vem av två bröder som är min farfar. Kanske fler tester på andra nära släktingar är något att satsa på. De flesta avböjer tyvärr. All hjälp att tolka resultat och föreslå vägar framåt är varmt välkomna.

2023-10-29, 18:17
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Olof och Ingrid Bergström

2024-03-26, 12:13
Svar #2

Utloggad Calle Flognman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 17:22
    • Visa profil
Gåtan löst med hjälp av ett flertal andra DNA-tester på kusin- och sysslingnivå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna