ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göran Marcusson C/3 dödboken uppslag 111 högersidan  (läst 134 gånger)

2023-10-25, 13:20
läst 134 gånger

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda vilken socken och plats Görans tredje hustru Lisa (Elisabet) Andersdotter kom från?
Tack på förhand!
Gunnar Hjortsberg

2023-10-25, 16:21
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
"ifrån samma socken (= Arnäs?) och Backersön (?)"

2023-10-25, 18:48
Svar #2

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Tack Ulf! 
Jag hade fastnat vid att det var ett sockennamn och fick därför inte ihop texten vilken inte blev lättare av att prästen var snål med bokstaven m i ordet "samma".
Jag har precis hittat Elisabets dödsruna och där står precis vad du påpekar, även hon kom från Arnäs.
Då kollade jag med husförhörslängden var platsen Backersön låg men den platsen fanns inte i registret. En koll på kartan visar att det finns många platser i Arnäs med namn som slutar på ön och där finns också en ö som heter Dekarsön och för en präst i en annan socken och kanske med dåliga geografiska kunskaper så är det väl troligt att hans notering är ett hörfel/läsfel när han skrev in Backersön.
Mvh
Gunnar

2023-10-26, 08:12
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 07:11
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
B är tveksamt. Det kan vara ett D också, se hur han skriver Brita högt upp på sidan och Bryggardräng och Bolander i Jörans egen nekrolog. Men Dekarsön är det rätta. Lisa var änka efter soldaten Sven Svensson Snäll i Stöcke, tidigare bonde på Dekarsön 4:3 samt finns i Arnäs fb 1708 16/2 som dotter till Anders Olsson på Dekarsön 4:1. Omgiftet bör ha skett 1755. Tyvärr saknas vb för just det året. men hon finns i 1756 års mtl som Nils Jöranssons moder, men inte 1755.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna