ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp ärende föräldralöst barn  (läst 153 gånger)

2023-10-24, 19:05
läst 153 gånger

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej!Det oäkta barnet som det skrivs om i §15 följande referens ArkivDigital är min morfars morfar.Nordmark (S)  KI:4, AID: v71102.b182.s365Jag kan läsa nästan allt, men några ord gör mig osäker, där har jag använt "---".Finns det någon som kan hjälpa mig att fylla i dem?
Det oäkta barn som en kringvandrande piga vid namn Marit Nilsdotter från Lillskogshöjden i Östmarks socken under sin tid vid Grundsjöhyttan i siste November timade död efterlemnade och --- alt sedan wårdat och underhållit beslöto församlingens ledamöter på --- af --- E. Bergman gjord framställning och på vilken att, med ledning av prästerskapets därstädes aflåtne skrivelse, låta återföra till Östmark. Och uppdrog åt Bergman --- Engström att söka widtala någon pålitlig --- som åtager sig att emot 20 Rd Riksmynt som af församlingen gemensamt betalats för det wärnlösa barnet till för --- ort och ställe, att der erhålla wård.
Mvh,  Lars

2023-10-24, 21:16
Svar #1

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Jag har försökt själv efter bästa förmåga, inte så mycket kvar nu:
Det oäkta barn som en kringvandrande piga vid namn Marit Nilsdotter från Lillskogshöjden i Östmarks socken under sin tid vid Grundsjöhyttan i siste November timade död efterlemnade och Grundsjö hyttelag alt sedan wårdat och underhållit beslöto församlingens ledamöter på --- af --- enkan Bergman gjord framställning och på vilken att, med ledning av prästerskapets därstädes aflåtne skrivelse, låta återföra till Östmark. Och uppdrog åt bergsman Sven Engström att söka widtala någon pålitlig kvinnsperson som åtager sig att emot 20 Rd Riksmynt som af församlingen gemensamt betalats för det wärnlösa barnet till för förutnämnda ort och ställe, att der erhålla wård.

2023-10-25, 10:05
Svar #2

Utloggad Steve Huuva

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:09
    • Visa profil
Hej Lars
Kan det vara: "ledarmöter på därom af Hr Geschv?? E Bergman gjord framställning"
E Bergman undertecknar protokollet
Gruv dispon. Geschv. E Bergman finns på sidan 308 i hfl 1841-45


MVH
Steve

2023-10-25, 18:05
Svar #3

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Det låter inte alls otroligt - vi antar det tills vidare. Tack så mycket!Mvh,  Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna