ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GID-ID  (läst 354 gånger)

2023-10-24, 18:59
läst 354 gånger

Utloggad Ann-Kersti Olson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 15:34
    • Visa profil
Misstänker att jag har fel i min forskning och vill rätta till detta.
Problemet är att mina gamla källor är från gamla Genline.
Kan man på något sätt tolka deras ID till Rikssrkivet?

2023-10-25, 10:01
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2364
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 09:40
    • Visa profil
Hej Ann-Kersti


Du hittar lätt rätt källa om du använder AD (Arkiv Diogital) söksytem där skriver du in namn födelseplats i sökrutan eller födelsedata och plats i sökrutan tryck på enter så söker programmet på de data du har fyllt i ett svar kommer på skärmen med källvisning. Genline hade sitt eget system.


// Ulla :-)

2023-10-30, 20:21
Svar #2

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1127
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:51
    • Visa profil
Till för några år sedan fanns det en sådan korslista i en databas på nätet, men den verkar vara borta nu. Jag kan i alla fall inte finna den, kanske någon annan kan. Annars är det väl bara Ancestry som använder GID:
https://www.ancestry.se/search/collections/2225/

"Söka med GID-nummer

Varje bild i database för svenska kyrkböcker har ett unikt ID-nummer som kallas GID-nummer. GID-numret består av tre siffergrupper avgränsade med en punkt. Den första siffergruppen avser församlings-ID, den andra gruppen är ett sekvens-ID och den tredje gruppen är bildnumret i sekvensen. Exempel: 1119.23.23600. Du kan använda GID-numret för att söka efter en speciell bild. När du tittar på en bild visas GID-numret i indexet längst ner i bildvisaren. GID-numret visas även på sidan för det aktuella registret."

2023-10-30, 20:50
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, när Ancestry köpte Genline (och därmed Genlines bilder, som är de svenska kyrkoboksbilder som Ancestry erbjuder kunderna), så följde "GID"-numren med.

Men om du ska skaffa ett Ancestry-abonnemang för att kunna översätta GID till volym och sida, så tänk på att Ancestry också övertog Genlines felaktiga volymnummer. Om man fortfarande håller fast vid dem vet jag inte, men man gjorde det åtminstone många år efter köpet av Genline.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna