ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda läkares namn?  (läst 126 gånger)

2023-10-18, 15:05
läst 126 gånger

Utloggad Johanna Hall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 12:20
    • Visa profil
Jag kan se att det står " 1927 steriliserades hon av dr xx Nilsson på xx Stockholm? Kan någon se vilket sjukhus det skulle kunna röra sig om? Eller läkarens namn? Texten från 1934 är hämtad från hennes journal från Sätoftahemmet i Höör (men hon bodde i Tumba såvitt jag vet). Hon hette Sigrid Natalia Karlsson, gift med Karl Edvin Karlsson ladugårdskarl.

2023-10-19, 01:00
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Johanna!
 
Jag får det till att ”1927 steriliserades hon av Dr Ada Nilsson på Allm. B. B. Sthlm”, vilket bör vara medicine doktorn, gynekologen och sexualupplysaren Ada Nilsson (1872-1964) som åtminstone 1903 var extra läkare vid Södra barnbördshuset i Stockholm (enligt hennes biografi i Svenskt biografiskt lexikon https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=8931) och som alltså kanske även var knuten till Allmänna Barnbördshuset, där Sigrid Natalia Karlsson steriliserades.


Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-10-19, 09:20
Svar #2

Utloggad Johanna Hall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-30, 12:20
    • Visa profil
Tack! Jag var så insnöad på att det skulle vara en mans namn att jag fastnade helt. Nu har jag info att leta vidare med, återigen tack! /Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna