ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okome CI:1  (läst 111 gånger)

2023-10-18, 06:26
läst 111 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att utläsa vilka som begravdes den 21 mars 1691 (Okome CI:1 sid 26) och på vilka platser de båda hörde hemma:


D 21 Martij begrofz en gammall gobbe på ——— [Kålla hagen?] Per
——— [Swenss?] 103 åhr gammall.
Sammadag Jönss ——— [Klitta/Klittn?] och ligia båda norruth ifrå Kiörkjan.


Likaså undrar jag över vad det är för titel eller förkortning framför dels Måns i Bäckagår[d] (sidan 24) och Larss Hanss i Boarp (sidan 28)

2023-10-20, 21:52
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 15:58
    • Visa profil
Jag tror kanske att gamle gubben Per heter Stephansson i efternamn, men att det kan ha glömts någon bokstav. Stefan eller Staffan var ett ovanligt namn i många områden på den tiden, men jag bläddrade lite i mantalslängderna och det förekom i Okome. Titeln tror jag är ett g med förkortningstecken, med betydelsen "gamle". Det kan ha funnits en yngre person på gården med samma förnamn. Klitte ser det ut att stå och jag tänkte dubbelkolla i mantalslängderna för diverse år, men hittade ingen med det namnet där. Förmodligen var han inskriven med ett vanligt patronymikon, det fanns att antal Jöns med olika sådana.

2023-10-20, 22:22
Svar #2

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Tack för din hjälp, Kalle!


Angående Jöns tror jag att han tappat sitt patronymikon och att namnet antyder att han kan ha bott på en plats som längre fram verkligen kallas ”Klitten”, belägen vid foten av en en kulle inom ägovidden för Rävige by.


Mvh Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna