ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Peterson från Granhult, Asa, Kronoberg, försvunnen i USA  (läst 398 gånger)

2023-10-16, 16:36
läst 398 gånger

Utloggad Kerstin Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 11:40
    • Visa profil
Hej, detta är mitt första inlägg här så jag vet inte om jag postar på rätt ställe. Och hoppas det inte är alltför långt…
Jag har forskat på min familjs släkt (min far Hjalte påbörjade den på 1980-talet) och kommit fram till att vi på alla håll i stort sett kommer från Norrvidinge härad, Kronobergs län sedan 1500-talet, med några undantag från närliggande härader. Min farfars gren har bott på Stora Granhult, Asa socken, Kronobergs län sedan 1818. Inte så jättespännande kanske men eftersom jag sedan barnsben varit här nästan varje helg och sedan 2007 bor här permanent, så känner jag en stark gemenskap med alla som bott här före.
Jag har börjat att undersöka lite närmre vad som hände just farfar Gunnar Peterssons familj eftersom hans syskon var de första som flyttade utanför Norrvidinge, bl a till Vislanda, Jönköping, Stockholm, men också till Amerika. Familjen kom från generationer av egnahemsbönder och har länge haft det relativt bra ställt. De kunde köpa ut stora delar av Stora Granhult och bli största ägare. Men trots det så var det ingen av de nio barnen som bodde kvar på gården när föräldrarna dog 1922 och 1926. Och det finns flera ledsamma historier i familjen. Samtidigt som de verkar ha brytt sig om varandra på ett väldigt varmt sätt, så har har det varit en del sociala och psykiska problem som man tisslade om eller helt förträngde. Detta är väl vanligt till och med idag så inget konstigt med det. Men eftersom jag själv har lidit av psykisk ohälsa periodvis stora delat av livet så har jag blivit extra intresserade av dessa personerna. Bl a av äldsta brodern Frans som 17 år gammal åkte till Amerika och försvann där.

Detta är familjen::
Petter Magnus Nilsson
f: 10/8 1847 Plantingsboda, Asa - Kronobergs län
d: 24/5 1926 Granhult, Asa - Kronobergs län
   gift 01/04 1875 med
Emma Christina Johannesdotter
f: 1/4 1857 Granhult , Asa - Kronobergs län
d: 4/4 1922 Granhult, Asa - Kronobergs län
   deras barn
Frans Johan Emil        f: 6/3 1876 Granhult, Asa - Kronobergs län, Sverige
            d: USA - enligt osäker källa 1905
Marta Sofia Jenny Wiberg (1877–1933)
Erik (född Nils Fredrik Wilhelm) Petersson (1880–1957) dog i Scanlon, Carlton, Minnesota, USA
Ester Maria Kristina Petersson (1882–1970)
Peter Johannes Oskar Petersson (1885–1953)
Gunnar Julius Bernhard Petersson (1887–1968) min farfar
Karin Signe Jeannette Petersson (1893–1969)
Anna Gerda Amalia Petersson (1895–)
Gustav Adolf (Petersson) Hegefeldt (1897–1980)

Vår farfars släkt har för mig känts väldigt tät ända fram till min far Hjaltes död 2010. Han var enda barnet och släkten var viktig för honom. Farfar och han hade regelbunden kontakt med de andra syskonen och deras barn. Eftersom vi inte hade några kusiner på pappas sida så blev våra sysslingar lika nära som kusiner ibland är för andra. Den andra brodern som flyttade till USA, Erik och hans barn och barnbarn, hade kontinuerlig kontakt med familjen i Sverige ända in på 2000-talet. Både jag och mina två systrar samt vid senare tidpunkt pappa och mamma, var över och hälsade på några av dem. Och de har varit här i omgångar. Men ingen har pratat eller vetat något om Frans. Och han var den äldste sonen som kanske var menad att ta över gården så småningom. Istället åkte han bara 17 år gammal till Amerika och försvann.

Jag hittade en ingift ”släkting” på nätet som hade hela familjen inklusive Frans i sitt träd och som skrivit att han dog 1905. Men när jag kontaktade denne så kom hen inte ihåg vilken källan var. Jag har letat och letat på olika släktforskningssajter (ArkivDigital, Ancestory, MyHeritage, FamilySearch, Geneaologybank mm) och hittade hans biljetter mellan Göteborg-Hull och Liverpool-Boston och såg på den förra att hans destination var Elkhart, Indiana. Det verkar också som om han åkte med en annan ung man från Granhult, Emil Wilhelm Petersson (f. 1874) som var fosterson till en av grannarna. De finns på samma listor av utflyttade till Amerika (ArkivDigital: Tolg (G) BI:2 (1861-1894) Bild: 94 Sida: 169). Och de står efter varandra på passagerarlistan för skeppet Bothnia mellan Liverpool och Boston 20/4 1893 och bådas destination är Indiana. Det finns en Emil Peterson från Sverige som senare vid folkräkningarna 1910 och 20 bodde i Elkhart, Indiana. Men jag hittar ingen Frans Peterson. Enda med någon som helst likhet med ”min” Frans är en som vid folkräkningen 1900 bott som inneboende hos Erick och Mary Peterson i Manchester Township, Boone County, Illinois (där han står som ”farm hand” men arbetslös sen 4 månader). Det är inte hans bror Erik som också flyttade till USA. Han bodde i Scanlon, Minnesota och var gift med Johanna. Har även letat efter Frans Peterson döda 1905 men inte hittat någon någonstans i USA.

Finns det någon som har tips på sätt att försöka hitta honom? Jag är definitivt inte expert på sökning utan det är säkert saker jag inte tänker på men som kanske skulle hjälpa mig. Jag känner att han är faktiskt värd det Frans. Min storasysters enda minnen av något som hon hört om honom kom från vår pappa när de hittat ett knogjärn uppe på vinden nån gång på 70-talet. Han sa att det troligen tillhört Frans eftersom han var så bråkig och ofta hamnade i slagsmål….
Det kanske inte går att hitta honom men jag vill ändå försöka.
Med vänliga hälsningar Kerstin Petersson

2023-10-21, 10:40
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Största chansen är kanske att hitta något i svensktidningarna i USA - för de som är duktiga på att söka där.
Han kan ju ha råkat ut för en olycka eller dylikt, antingen tidigt i Indiana eller efter 1900 om det är han som är inneboende hos Erik P i Illinois.

2023-10-21, 13:56
Svar #2

Utloggad Kerstin Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 11:40
    • Visa profil
Tack så jättemycket Marianne!
Jag ringde faktiskt till Utvandrarnas Hus i Växjö och de så precis detsamma. Svensk-amerikanska tidningar som finns online på Minnesota Historical Sociaty! Så jag började söka och det är ju verkligen en guldgruva. Hittade inte många Frans Peterson som passade tidsmässigt men två stycken som är intressanta:

I Nordstjärnan 1899 22/6 står om en Frans Peterson som har blivit mördad nära Larchmont norr om Manhattan, NY. Då var han 23 år gammal. Mordet skedde ”förra” tisdagen d v s troligen lördagen den 10 juni. Det är osäkert om det är Frans för mannen som blir anklagad säger att han har alibi och blivit lurad av ett par som påstått att det var Frans Petersson. Men därifrån kanske historien  om att han troligen blev rånmördad kommer vilket släktingar i Amerika ska ha antytt.

I Gamla och nya hemmet 1905 1/6 står om en Frans Peterson i Chicago som tog livet av sig ”i tisdags å.g.”             genom att hänga sig på vinden till sitt hem. Han hade "varit både dyster och nedslagen" troligen på grund av arbetslöshet. Kanske därför 1905 figurerar i Ancestory som året han dog?

Båda två tragiska slut på en ung människas liv men det är kanske så mycket jag kan hitta om honom och som stämmer med de få berättelser som finns om honom.

Tack igen för hjälpen!

2023-11-02, 10:35
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil

Frans finns inte med i moderns boupp som gjordes 1922:
Mellersta Värends domsaga (G) FII:3 (1922) Bild 3940 / sid 54 (AID: v499002.b3940.s54, NAD: SE/VALA/03436)

Från emigranten:
Name   Frans Pettersson
Birth Year   abt 1876
Gender   Man (Male)
Place of Origin   Asa Kronoberg Län, Sverige
Destination   Elkhart
Record Date   14 apr. 1893 (14 Apr 1893)
Port of Departure   Göteborg
Database Name   EmiHamn
Archive Call Number   50:446:53597
Principal Person   Pettersson Frans

Även:
Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:50 (1893) Bild 2250 / sid 447 (AID: v479774.b2250.s447, NAD: SE/GLA/12703)

Ankomst till Boston enligt Massachusetts, US, Arriving passenger and crew lists:
Name   Frans Petterson
Gender   Male
Arrival Age   17
Birth Date   abt 1876
Departure Place   Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Residence Place   Gothenburg
Arrival Date   30 Apr 1893
Arrival Place   Boston, Massachusetts, USA
Ship   Bothnia

Tyvärr står det bara Indiana som destination. Inte så mycket mer.

Hittar inget WWI draft så förmodligen död före 1917...?

Kikade lite på dina sökningar i gamla tidningar...

Tror inte den Frans Peterson som tog livet av sig är rätt. Det står i artikeln (23/5 1905 Gamla och nya hemlandet) att han bodde på 943 Fletcher street. Det borde vara denne mannen i Cook County, Illinois, US, Death Index:
Name   Frans F Peterson
Birth Date   abt 1845
Birth Place   Sweden
Death Date   16 May 1905
Death Place   Cook County, Illinois
Burial Date   20 May 1905
Cemetery Name   Montrose
Death Age   60
Occupation   Laborer
Race   White
Marital Status   Married
Gender   Male
Street Address   943 Fletcher St ward 25
FHL Film Number   1239718

När det gäller mannen som blev mördad i New York så förstod jag det som att man egentligen inte kunde identifiera honom. Någon hade först identifierat honom som en sjöman vid namn Frans Peterson men några dagar senare så hade en annan man sagt att det inte var så. Så det blir nog svårt att reda ut.

Nu är ju Frans/Frank Peterson ett väldigt vanligt namn, men jag fastnande lite för en Frank Peterson, född 1876 i Sverige och som dog i Chicago 1902. Hittar inte mycket info om honom, bara detta i Cook County, Illinois, Deaths index:
Name   Frank Peterson
Birth Date   abt 1876
Birth Place   Sweden
Death Date   12 Sep 1902
Death Place   Chicago, Cook, Illinois
Burial Place   Rose Hill
Death Age   26
Occupation   Machinist
Race   White
Marital Status   Single
Gender   Male
FHL Film Number   1239683
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2MQ-H66S

Tyvärr står det bara namn, ålder och adress i en notis i Chicago Tribune 14/9 1902. 26 år gammal och bodde på 2350 Kenmore Ave.

Kan ju som sagt vara en helt annan man, men kanske värt att se om man kan få tag i en kopia på hans death record? I alla fall för att kunna utesluta.

2023-11-02, 20:23
Svar #4

Utloggad Kerstin Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 11:40
    • Visa profil
Tack snälla för hjälpen,
jag har letar death record och kommer till Ancestory eller FamilySearch med den informationen som du gav mig, men kommer inte till originaldokumenten eller någon hänvisning hur man kan få tag i dem. Jag försöker imorgon igen.

2023-11-03, 07:51
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3638
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:39
    • Visa profil
Du hittar inte originaldokumenten via varken ancestry eller familysearch. Dessa finns hos Cook County Clerk. Ser nu att den sidan som jag brukade beställa online från (mot avgift) är nertagen. Vet inte riktigt hur man ska göra nu.

Kanske maila dit och fråga?
genealogy.records@cookcountyil.gov

2023-11-03, 09:00
Svar #6

Utloggad Kerstin Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 11:40
    • Visa profil

2023-11-04, 15:32
Svar #7

Utloggad Carl Wolf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 01:33
    • Visa profil
Från Cook County Clerk's Office:
https://www.cookcountyclerkil.gov/vital-records/frequently-asked-questions

Frequently Asked Questions/General Request: Can I get a copy of my Birth/Death/Marriage certificate or genealogical record?

Genealogical General Request: Are you fulfilling requests for Genealogical Records?
All genealogical requests are being fulfilled by mail.  Our online portal services are temporarily offline.


3.  Order By Mail

Mail your request to:
Cook County Clerk's Office
Bureau of Vital Records
P.O. Box 641070
Chicago, IL 60664-1070


Include the following items:
  • a completed Marriage Certificate Request Form, Birth Certificate Request Form, Death Certificate Request Form, or Genealogical Request Form.
  • a photocopy of your photo identification
  • a check or money order payable to the Cook County Clerk for $15 (additional copies of the same record cost $4 each)
  • For birth and marriage certificates, please enclose a check or money order payable to Cook County Clerk for $15 ($4 for each additional copy). Death certificates are $17 ($6 for each additional copy).
  • a self-addressed stamped envelope
  • Note: Be sure to include your phone number with your mail request.
  • On average, mail orders are processed within 20 working days from the date the request is received by this office.
https://www.cookcountyclerkil.gov/publications/death-record-request-form

2023-11-04, 18:41
Svar #8

Utloggad Kerstin Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 11:40
    • Visa profil
Tack för länkar och användbar information!

Lite mer komplicerat än att söka online vilken man har blivit bortskämd med nuförtiden.
Då letar jag efter några fler Frans i Illinois för att få lite rabatt.

Tack igen!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna