ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Bryggmans hstr Anna Mårtensdotter 1722. Släktförhållandena?  (läst 370 gånger)

2023-10-13, 10:02
läst 370 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

vem var Anna Mårtensdotter pappa? Hon var gift med Anders Andersson Bryggman på Pitholm nr 18 Bryggargården, dåtidens nr 17. Och vem var hans pappa?

Enligt Olof Andersson och Helge Lundgrens bok om Piteå församling var Anders pappa Anders Andersson.

Fast i ett rättsärende 1722 redovisas släktförhållandena som sådana att Anders Bryggmans i Pitholm hustru Anna Mårtensdotters svärfar - dvs Anders pappa - hette Mårten Jonsson. Saken gällde att Anders klagat grannen Nils Olofsson till tinget för att denne påstått att Anna lagt under sig jord som då inte skulle ha varit hennes, inte tillhört hemmanet (se två skärmbilder om ärendet 1722). För rättsärendet på AiD se ArkivDigital: Piteå tingslags häradsrätt (BD) AIa:1 (1716-1724) Bild: 300 Sida: 26 med genväg v470825.b300.s26

Mårten Jonsson presenteras alltså som Anna Mårtensdotter svärfar. Problemet med det är att Anders på nr 18 (gamla nr 17) i Pitholm heter Anders Andersson och ska som sagt var enligt Olofsson & Lundgren var son till Anders Andersson Bryggman (d.ä./gamle). I JB 1699 står "Anders Andersson" på nr 17 och i JB 1723 står "Anders Bryggman" på nr 17.

Och Nils Olofsson presenteras som svärson till samme Mårten Jonsson. Jag tror istället att Mårten Jonsson istället var pappa till Anna Mårtensdotter och att misstaget ligger hos skrivaren av rättsprotokollet.

En annan sak är att i rättsärendet från 1722 presenteras först Anders Bryggman som levande eftersom han "anklagade" Nils Olofsson. Men i slutet av samma rättsärende står det att barnet till Anna Mårtensdotter är död och att Anna därför ärvt henne med tillägget att barnet "efter dess fader dödt" och att Anna ska "åthniutat sin Sal. Mans lott". Så Anders Bryggman var död vid det tillfället 1722.

Anders torde motsvara den "soldat Anders Bryggman" avliden i Pitholm den 1 april 1722.

Så vem var Anna Mårtensdotter pappa? Jag tror det kan ha varit Mårten Jonsson sett utifrån rättsfallet.
Vem var hon gift med, vilket ändå bör vara Anders Andersson Bryggman.

Och jag har inte senaste Piteanor.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Desirée G.

2023-10-13, 10:13
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil

Fast jag har också uppgifter på att Anders Andersson Bryggman pappa var Anders Jonsson Bryggman gift med Elisabeth Andersdotter Rokman vilka bodde i Staden.

Det är ofta så med Bryggargården nr 18, att männen står "i Staden".

2023-10-13, 10:53
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Anna Mårtensdotter måste väl ha barit gift en gång förut. Vad hette hennes första make? Han kan ju hetat Mårtensson och Mårten Jonsson således vara hennes första svärfader.
 
Jag skrev ut hela rättssaken för att få bättre överblick:
Citera
Anders Bryggman ifrån Pitholm, anklagade Nils Ohlsson ifrån
samma by, att han skallbeskylt dess hustru Anna Mårtens
dotter, det hon skall stulit kornband af åkerskyhlarne, hwilket
Nills Ohlsson tillstod och berättade att Bryggmans egen piga skall
det sagt för honom, som nu icke är tillstädes uthan bortrester på
Österbotten hwarest hon är barnfödd, wid nampn Margeta, men
faders nampnet weet han intet att nämna säger han. Flickan
Maria som tienar hos Per Ersson i Pehrsöhn beropar han sig ock på,
men skall inte wara sina åhr, som af byamännerne intygades
så wähl som nämbdemäånnerne : här wid sökte Nills Ohlsson
åtskilligt förebära till sin saaks bestyrckande, men hade inga
wittnen att bestyrcka sitt tahl, skall eij eller begiärt af wederbö-
rande att någre wittnen måtte instämmas. Sedan androg
hustru Anna Mårtens dotter att Nills Ohlsson skall slagit haat
till henne, för det att hon begynt att återfordra, det som hon skall
låhnt åth swärfadren i lijfstiden Mårten Jönsson i Pitholm
som är Nills Olofssons swärfader med, nemb: 8 Specie Caro-
liner jämte åtskillige andra persedlar, begiärar der hos att
få niuta sin afledne mans mårgongåfwor jämte mehra
till godo, som ännu skal wara borta ifrån henne : Nills
Ohlsson förklarade sig, att slätt intet skall wara i boet till
fångs och intet att byta i synnerheet nu sedan Ryssen skall
förledne wåhras ruinerat hela byen, hwilket sedan det blif-
wit upläst, lade Rätten saken till nämpdens öfwer?
som pröfwar lag likmätigt och rättwijst att Anna
Mårtens dotter ärfwer sitt barn som blifwit effter dess fader
dödt; hwarföre arfskipte med det aldraförsta bör skie, då
sedan giäld är guldet, Anna Mårtens dotter kommer att
åthniuta sin sa: mans lott, sådan som den i boet finnes, men
Nills Ohlsson som utan skiähl tillwitt henne snatterij, saak-
fälles för wijtesmåhl till 3 m. smt. effter de 20 cap:
Ting: B: L: L: sampt för expenser 3 marcker sölwermynt
hwar med de blifwa åtskilde.

2023-10-13, 12:48
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
1710 och 1713 föddes det barn på Pitholm med föräldrarna Anders Mårtensson och Anna. Kanske det är Anna Mårtensdotter med sin första make? Ett av de barnen kanske är det som nämns i tingsrättsprotokollet. Det fanns dock en Anders Andersson med hustru Anna som fick barn på Pitholm däremellan så det är lite rörigt. 1716 får Anders Bryggman en dotter men tyvärr har de glömt skriva in moderns namn. 1719 och 1721 får dock Anders Bryggman barn med Anna. Så min teori är att Anna var gift med Anders Mårtensson först, sedan dog han efter 1713 och hon hade gift om sig 1716. Och Mårten Olsson var hennes förste makes fader.Hade varit mycket enklare om vigselböcker och begravningsböcker fanns bevarade för perioden.

2023-10-13, 14:36
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Det tänkte jag inte på, att Anna kan ha varit gift före Anders! Jag ska se närmare på de barnen du nämner födda 1710 och 1713.

Var hon gift första gången med Anders Mårtensson förklarar det svärfadern Mårten Jonsson. Jag ska också se om jag kan hittat namnet på Nils Olofssons hustru. Jag ska kolla upp Anders Mårtensson i ML och Krks, se hur länge han finns kvar i ML och om han sedan finns i Krks där Anna betalar något.

Anders Andersson Bryggmans första hustru avled i juli 1715. Han gifte om sig som "Anders Bryggman i Pitholm" den 23 mars 1717 och det ska vara med Anna Mårtensdotter. Hennes namn står i HFL fast då som "Anna Bryggman". När hon avled skrevs hon in som " hustru Anna Mårtensdotter", så hennes relation till Anders Bryggman är på det sättet klar.

Så alla barnen till Anders Bryggman i Pitholm födda 1718-1721 är barnen till Anders Bryggman och Anna Mårtensdotter. Fast var hon gift i sitt andra gifte med Anders Bryggman förklarar det texten om svärfadern Mårten Jonsson.

Och ja, allt hade varit lättare med död- och vigselböcker för kyrkoräkenskaperna blir ofta så knapphändiga , bara "Anders gift" eller "Anders hustru död i YY" osv. för nästan alla personer. För på toppen av allt finns "unge Anders Andersson" i Pitholm... men den skillnaden mellan de två är oftast "Anders Bryggman" och just "u. Anders Andersson". Böckerna torde ha bränts av ryssarna som kom till Piteå socken och Piteå stad i december 1716 och staden igen 1721, i alla fall delvis med tanke på att död- och vigselböckerna startar igen 1727. Det är bra att åtminstone kyrkans räkenskaper klarade sig för annars hade släktforskning för den perioden varit omöjlig. Men de är som du säger mycket knapphändiga vilket skapar problem just sådana gånger som med Anders Bryggman, Anna Mårtensdotter och den Anders Mårtensson.

Anna avled 1753 i en ålder av 74 år vilket ger ett födelseår på 1679 vilket innebär att hon med all chans kan ha varit den Anna som fick barn 1710 och 1713.

Tack så jättemycket Kalle, för att lyfta fram att hon kan ha varit gift tidigare. Kanske ngt annat rättsärende kan belysa hennes första äktenskap. Det är bara att leta vidare.

Ha en fin helg!

Med vänlig hälsning

2023-10-13, 14:57
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Det låter ju som om saken kan komma att tas upp igen efter att bouppteckning utförts, om de nu inte förlikas utanför rätten. Men kolla i protokollet för nästa ting, eller kanske till och med i slutet av detta om det pågick i flera dagar. Men egentligen borde arvsskiftet ha gjorts redan innan Anna fick gifta om sig, jag vet inte riktigt hur hon kunde undkomma det.

2023-10-14, 12:14
Svar #6

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Att (eventuella) förste maken till Anna nämndes 1722 kan hänga ihop med att hon faktiskt gift om sig och det var av betydelse att klargöra vilket barn det gällde, förste makens eller andra makens.

Det är bara att söka igenom rättsprotokoll och se vad jag kommer fram till. Jag har också kartlagt Pitholm till hälften from 1677 fram till 1700 ungefär, just för att det är så många med samma namn där, fast ett sådant arbete tar enorm tid.

Hur som helst kan rättsprotokoll ge något vid handen, så det är bara att leta vidare.

2023-10-14, 12:48
Svar #7

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Fast det står längst ned i domstolsprotokollet att arvet ska skiftas. Lite underligt det.

Den enda logiska förklaringen jag har är rätten inte var säker på om arvet hade skiftas. För rätten hade nog inte tillgång till alla tidigare domböcker vid varje ting. Domböckerna skulle skickas iväg till Svea Hovrätt och domaren eller skrivaren torde därmed ha dem hemma för renskrivning. Så även om arvet hade skiftats var inte rätten säker på hur eller när, och därmed skrevs det in att arvet skulle skiftas.

Det är den enda förklaringen jag har, för som du skriver så skulle hon inte ha fått gifta om sig om inte arvet efter förste maken var skiftat och klart.

2023-10-15, 09:27
Svar #8

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Jag har en annan alternativ förklaring efter att gått igenom ML.

Mårten Jonsson finns sista gången i ML 1713, då fanns heller ingen hustru införd. Därefter tar pigan Sara Mårtensdotter över hemmanet vilket torde vara en av döttrarna. Han hade 3 myndiga döttrar i ML 1713, och hade han omyndiga barn det året så syns de inte i ML.

Sara finns kvar på hemmanet fram till hon gifter sig med Hans Rääf och står då som "Sara Hans Räf" i ML 1717.

I februari 1718 avled Sara Mårtensdotters moder i Pitholm vilket blir underligt eftersom Mårten inte hade ngn hustru redan 1713. Fast Mårtens hustru kan ha varit bortresa vid uppteckningen av ML 1713.

Fr.o.m. 1719 och framåt finns Nils Olofsson/Olsson på hemmanet. Därefter anklagade alltså Nils Olofsson Anders Bryggmans hustru Anna Mårtensdotter för stöld/tillförskansande.

År 1709 finns i Mårten Jonssons hushåll förutom han själv och en hustru, en son och en sonhustru, vilka då skulle kunna motsvara Anna Mårtensdotter. Var hon gift med en son till Mårten torde sonen (Anders) ha avlidit 1713-1714 med tanke på att en Anders Mårtensson och en Anna fick barn 1713. Fast hans död finns inte i Krks, och inte heller Mårten Jonssons. Fast Mårten torde ha dött eller tagits ut som soldat och sonen Anders dött  om vi antar han var samme Anders Mårtensson med barn i FB - eftersom pigan Sara Mårtensdotter övertog hemmanet och ingen Anders Mårtensson som annars var brukligt.

För övrigt var Anna Mårtensdotter tredje hustrun till Anders Andersson Bryggman i Pitholm på nr 18, dåtidens nr 17. Mellan åren 1713-1714 var han gift med Malin Danielsdotter från Höglandsnäs, begravd den 16 juli 1715 som "Anders Bryggmans hustru i Pitholm", källa: ArkivDigital: Piteå landsförsamling (BD) LIa:2 (1659-1715) Bild: 252 Sida: 486.

Att Anna var tredje hustrun baserar jag på att Olof Andersson och Helge Lundgren menar att Anders Andersson ägde hemman Bryggargården 1681-1711 och var gift i första giftet Brita Larsdotter Ahlkvist, död 1715. ( Ola Andersson & Helge Lundgren, Piteå församlings äldsta historia 1300 - 1700 talen, Piteå 2000, s. 69). Men istället var det Malin Danielsdotter som avled 1715. Anders och Malin fick dottern Brita 7 december 1714 (se bifogad skärmbild).

Den första hustrun till Anders Andersson Bryggman i Pitholm finns inte som begravd i kyrkoräkenskaperna, fast han hade en hustru i ML 1711 men inte 1712. Eftersom Anders gifte om sig den 7 februari 1714 torde första hustrun ha avlidit mellan 1711 och årsskiftet 1713/1714.

Jag har ännu inte kollat upp domböcker för åren 1711-1715 för att se om det finns något testamente efter de två första hustrurna till Anders A. Bryggman på Pitholm nr 18.

2023-10-15, 09:32
Svar #9

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Det kan därmed ha varit så att inte förrän Mårten Jonsson avlidit och hustrun Brita avlidit som arvet efter Anna Mårtensdotter förste make blev aktuell. För var Anders Mårtensson gift med Anna Mårtensdotter och de fick barn ihop så torde Annas barn med Anders varit aktuell för arv efter Mårten Jonsson och dennes hustru Brita. Och Mårten försvann 1713 ur ML men modern till Sara Mårtensdotter avled inte förrän 1718.

Annas barn, om de var Mårten Jonssons och Britas barnbarn efter sonen Anders Mårtensson, hade rätt att ärva farföräldrarna. Morgongåvan skulle dock Anna få behålla.

2023-10-15, 11:23
Svar #10

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
En Anna Mårtensdotter gifte sig med Erik Mårtensson den 3 november 1707.

Det sammanfaller med att en son till Mårten Jonsson gifte sig och Mårten fick en sonhustru i hushållet.

Vem Anders Mårtensson gift med en viss Anna var, vet jag ännu inte.

2023-10-15, 11:49
Svar #11

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 22:50
    • Visa profil
Men då har vi förklaringen till Mårten Jonsson som svärfader till Anna Mårtensdotter i alla fall

2023-10-17, 15:21
Svar #12

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Ja, jag hoppas verkligen det.

Problemet är att ingen Erik Mårtensson är noterad begravd i Kyrkoräkenskaperna. Men det var många som aldrig fördes in i Krsk och de vanliga dödböckerna saknas som du påpekar. Det ser man de perioder när båda källorna finns.

Fast det är ändå pusselbitar som faller så rätt på plats för att inte ta de för korrekta. Så jag har satt Erik Mårtensson som gift med Anna Mårtensdotter.

Erik avlider då någon gång, en begravning som inte är noterad. Hans far avlider lika så, Annas svärfar. När svärfadern avlider förefaller Anna redan ha varit omgift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna