ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nämndemannen Måns Bengtsson i Kverrestad cirka 1685 -1730 och hans familj  (läst 73 gånger)

2023-10-11, 16:51
läst 73 gånger

Utloggad Anders Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:25
    • Visa profil
Min ana Måns Bengtsson var son till Bengt Månsson i Smedstorp i dennes fjärde äktenskap och gifte sig 1709 i Smedstorp med Ingar Nillsdotter där. Måns står i Kverrestads kyrkoböcker som Nemndemannen Måns Bengtsson och i jordeböckerna upptagen som åbo på kronohemmanet Querrestad No 1 1721 - 1728. I en förteckning över bondeståndets ledamöter vid Riksdagarna 1710 - 1800 nämns en nämndeman Måns Bengtsson från Hammenhög. Jag undrar om riksdagsmannen är samme person och varför han i så fall anges komma från Hammenhög.
Måns och Ingar fick i vart fall fyra barn 1716 - 1725. Den äldsta och den yngsta döptes till Hanna och en Hanna Månsdotter i Kverrestad gifte sig sedan i oktober 1740 med smedsonen Måns Håkansson. Logiskt sett borde det vara den yngsta Hanna som gifte sig 1740 eftersom den äldre Hanna bör ha varit död när föräldrarna döpte nästa barn till Hanna men när Hanna Månsdotter avled 1792 anges hon vara 76 år, och alltså då född 1716. Det är något som skaver med äktenskapet 1740 - dels hade Måns Håkansson inte uppnått giftasåldern för män i 1734 års lag, 21 år, dels föddes makarnas barn redan i maj 1741. (Den yngre Hanna var visserligen endast 15 i oktober 1740 men hon hade ju uppnått den giftasålder som föreskrevs i lagen.) Problemet är alltså - är det troligt att det funnits två helsyskon som båda hette Hanna ?
Sedan undrar jag också om någon vet något om Ingar Nillsdotters anor eller om vad vad som hände med Måns Bengtssons andra tre barn. Dödböckerna verkat fallera i Kverrestad i slutet av 1720-talet. 

2023-10-11, 17:29
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5142
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:55
    • Visa profil
Problemet är alltså - är det troligt att det funnits två helsyskon som båda hette Hanna ?
Jag vet inte hur det var i Skåne men i Västergötland var det vanligt att döpa två barn till samma namn på den tiden. Varför vet jag inte, ibland kunde man se att den ena döptes efter farfar och den andra morfar, som råkade heta det samma, men andra gånger kunde det synbarligen saknas anledning. När syskonen blev äldre kallades de gärna "Stora Anna" och "Lilla Anna", eller motsvarande, särskilt om de råkade stanna kvar i samma by.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna