ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhusbarn utan efternamn?  (läst 200 gånger)

2023-10-10, 13:07
läst 200 gånger

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
En generell fråga: I en husförhörslängd hittade jag en tidigare okänd familjemedlem från början av 1900-talet där bara pojkens förnamn angavs. Där stod också hans barnhusnummer, födelsedatum och ort och det var därför inte svårt att hitta pojken, var han varit placerad och hur det gick fram tills han fyllde 15 år. Jag lyckades också spåra pojkens mor och trodde jag då också skulle kunna följa hans färd vidare i livet. Men ingen stans hittar jag hans efternamn, i alla arkiv jag genomsökt heter han bara Ivar. Hände det att barn inte fick något efternamn? Och varför? För att modern var okänd?
/Tore Svendsen

2023-10-10, 20:12
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 08:38
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag har aldrig varit med om att någon inte haft ett efternamn i vuxen ålder ... Om han inte "fått" ett, så har han tagit ett ...

Hur långt har du kunnat följa honom i församlingsböckerna?
mvh /staffan -- BFiles

2023-10-10, 21:01
Svar #2

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
Hej Staffan.
Ja, jag tycker det är märkligt. Jag kan följa Ivar (barnhusbarn 6365) fram tills han är 14 och då skrivs han över till Acklinga församling. Jag hittar honom på MyHeritage, jag hittar honom i Arkiv Digital, men alltid bara Ivar och födelsedatum, inget mera i något register jag har tillgång till. Han kan ha avlidet kring då, men jag tror inte riktigt det. Försökte att gå via hans moders släkt, som jag hittade men nej. Han borde ju ha hittat ett efternamn! Jag tror jag ger upp!

2023-10-10, 21:34
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
Ivar får efternamn.
I ADs Sveriges befolkning 1940,  1950  och 1960 står han som Ivar Johansson.
Därefter Ivar Winquist.

I  Sveriges Dödbok
19061117-6132
Winquist, Ivar
Karlebyg 4 B
521 45  Falköping
Död 9/8 1990.
Kyrkobokförd (1979) i Falköping, Falköpings kn (Skaraborgs län, Västergötland).
Född 17/11 1906 i Aringsås (Kronobergs län, Småland).
Gift man (27/7 1929).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Falköping, Falköpings kn (Västra Götalands län, Västergötland)
Mösseberg, Falköpings kn (Västra Götalands län, Västergötland)



2023-10-10, 21:59
Svar #4

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
Hej Eva!
Här får du ett stort tack från mig! Stooort tack, jag bankade huvudet i väggen så länge! Jag hade ju hans moders namn, Letty Wilhelmina Winquist, jag sökte efter honom i registret med det efternamnet, inte Johansson, vilket hade varit naturligt eftersom det verkade vara i det hemmet han hade det som bäst som fosterbarn. Naturligt möjligtvis,  men inte så klokt. Du är verkelig skarp på det här! Imponerat. Och jag är jätteglad över att det verkar ha gått bra för honom - starten av hans liv var inte rolig. Och tack för att jag lärt mig att jag inte ska nöja mig med ADs register över befolkningen  1800-1947.
Vänligen Tore Svendsen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna