ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Theodor Andersson emigrerant  (läst 112 gånger)

2023-10-08, 12:42
läst 112 gånger

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Olof var född 1868-06-10 och emigrerade till Amerika i juni 1888 och hade då sällskap med två andra personer fr Foss, Emanuel Eliasson och Hilma Rundqvist och resan gick först till Köpenhamn enl en passagerarlista för Dr Lovisa, men därefter till New York. Med hjälp av Hilma har jag hittat dem som anlända passaerare till New York med ångaren Island 7 juli, men där tar det stopp. Jag kan inte hitta Olof i någon folkräkning och det är alltså där jag behöver hjälp. Finns det ngn vänlig själ som vet hur det ligger till med hans fortsatta liv i USA, är jag väldigt tacksam om jag kan få ett litet tips. 

2023-10-08, 18:02
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 13:31
    • Visa profil
Hej Helge


Har tittat på din fråga och har hittat i Foss A1:17 1884-1889 att Olof Theodor reste till N.Amerika den 18/5 1888 har inte hittat honom i Poliskammarens listor i Göteborg har inte hittat något spår hos mormoners site family search heller.


// Ulla :-)

2023-10-08, 18:37
Svar #2

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Jag har kunnat föja honom till Amerika, där han landsteg 7 juli 1888 i New York, men därefter hittar jag inget. Det kan ju vara så, att han bytt namn i USA, det var ju inte så ovanligt. Han har inte återvänt till Sverige, för han finns inte i Sv dödbok. Det blir till att luska vidare på ngt sätt, men tack ändå för ditt engagemang Ulla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna