ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldattorpet Pommern Agnetorp  (läst 216 gånger)

2023-10-06, 14:51
läst 216 gånger

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
Hej!
Oavsedd hur mycket jag letar hittar jag inte några anteckningar om soldattorpet Pommern. Jag vet var det låg, jag vet at en Johanna Thurberg (född 1836 och tjänade både som piga och jordbruksarbeterska) bodde där ett tag kring 1867-1868, sannolikt tillsammans med sin dotter Anna Elisabeth Lidberg. Jag vet dock inget annat, hittar det inte i något militärt register, inte i någon av jordeböckerna, någon som vet något?
Vänliga hälsningar Tore Svendsen

2023-10-06, 15:12
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I militära rullor hittar du bara namnen på gårdarna som ingick i rotar och rusthåll; torpens namn nämns inte där (de kan dessutom ha varierat genom århundradena). Möjligen kan torpens namn nämnas i torpsyneprotokoll.

I jordeböckerna står bara torp som är skattlagda, vilket inte var många. I någon eller några årgångar kan det noteras vilka torp som finns under en gård, men det hör till undantagen.

Det är i husförhörs- och mantalslängder som du hittar torpens namn, men det är inte ens alltid som torpen har namn där.

Du säger att du vet var torpet Pommern låg. Vad är det då mer som du vill veta?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-10-06, 15:27
Svar #2

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
Hej! Du är otrolig snabb i dina svar! Tacksam! Vad jag ville veta var vem som förutom den kvinna jag nämnt, bodde i soldattorpet kring den tiden. Det är, som jag förstår, enklare om man vill gå via soldatens namn och därifrån hitta mer information om torpet. Här är det tvärtom, jag vet om torpet (namnet lever idag) och en som bodde där. I husförhörslängderna dyker namnet Pommern upp då och då; sannolikt uppkallades torpet efter någon som var med i Pommerska kriget i 1805-1807.
Vänligen Tore Svendsen

2023-10-06, 15:45
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om du vet att Johanna Thurberg bodde där 1867-1868, så antar jag att du redan sett henne där i Agentorps hfl från den tiden (AI:9, uppsl. 115; AID v26404.b123.s115).

Hur som helst bor där då soldaten n:r 891 (vid Skaraborgs regemente) Johannes Emanuel Berg med familj.

Där finns också en dräng Anders Gustaf Thurberg, som försvinner därifrån 1868 (till Grevbäck, som är var Johanna kom ifrån 1867). Johannas bror?

Om du vill följa torpet under andra år där dess namn kanske inte står i längderna, så titta under Granbolet, dit torpet hör.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-10-06, 17:15
Svar #4

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
Lysande! Du tänkte helt rätt att jag visste om Johanna. Hon var en gång backstugusittare i det huset som jag och min fru tog över efter mina svärföräldrar. Jag bifogar en bild (om du är intresserad?) på hennes dotter Anna Elisabeth Lidberg som bodde i Granbolet fram till 1941 - i närmare 70 år. Vet ej riktigt när bilden blev tagen, men kring 1900 skulle jag kunna tänka mig. Varför Pommern? Johanna bodde ett tag i Granbolet, for iväg till Grefbeck (så långt kom jag) för att tjäna och så dök hon plötsligt upp igen i Pommern. Därifrån åkte hon ganska snabbt hon tillbaks till Granbolet med sin nyfödda dotter. Johanna dör 1907.
Du hjälper så många här inne - du är kanske inte så intresserad av Johanna, men tänkte att jag skulle ändå kunna berätta lite om den historian jag undersöker och som du har bidragit till på ett så utmärkt sätt. Både en och två gånger! Och  kanske kan andra få lite hjälp på traven av dina svar.
Med vänliga hälsningar Tore Svendsen

2023-10-06, 19:12
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 14:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-10-06, 19:59
Svar #6

Utloggad Tore Svendsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:12
    • Visa profil
Ja det är hon som är Anna i Dreven och då jag kollade vidare så ser jag att Anders Gustaf är hennes bror jfr ditt tidigare svar. Lite konstigt att de bytte av varandra i Grefbeck...Lite var jag ute efter. Den soldatfamilj som bodde i Pommern emigrerade till Amerika ungefär 1868. 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna