ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hissolycka på 1960-talet  (läst 164 gånger)

2023-10-05, 21:46
läst 164 gånger

Utloggad Therese Strömberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-10-06, 22:55
    • Visa profil
Okej det här låter lite konstigt men min farfar var inblandad i en hissolycka någon gång på 60-talet där han blev svårt skadad och resultatet blev att han till slut blev förtidspensionär. Vet inte riktigt vad som skedde eller vart det skedde, men ska ha skett i Stockholms området. Han krossade ben och tror även hans höst, tror jag. Minns bara att hans kropp var full av ärr efter operationer, och att han hade svårt att gå ibland. Har försökt att hitta något om olyckan, men vet inte riktigt vart jag ska kolla och kan inte åka till Stockholm för att kolla på kungliga biblioteket i olika gamla tidningar. Skulle vara väldigt intressant att få veta hur illa det var och vad som skedde. Hans namn var Nils Strömberg.

2023-10-06, 17:01
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Man kan ju börja med att söka i de digitaliserade tidningarna. Troligen är det många av sökträffarna som kan uteslutas, men kanske hittar du någon notis som ser intressant ut. Materialet kan sedan läsas i sin helhet på något av dessa bibliotek:
https://feedback.blogg.kb.se/forums/topic/atkomst-till-upphovsrattsskyddade-dagstidningar-utanfor-kbs-lokaler/

Detta är vad en enkel sökning på ordet hissolycka under perioden 1960-1969 resulterar i, men det går ju givetvis att använda andra sökparametrar:
https://tidningar.kb.se/?q=hissolycka&from=1960-01-01&to=1969-01-01


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna